"Vi går ut för att ta rattfyllerister"
Polisens arbete mot rattfylleri får svidande kritik i en ny forskningsrapport.Kontroller görs på fel platser och vid fel tid. Och man undviker medvetet rattfylleristerna, hävdas det.- Jag känner inte alls igen bilden, säger Roger Nyd, trafikpolischef på Gotland.
Foto: Tommy Söderlund
Forskningsrapporten från Polishögskolan presenterades på GT:s inrikessida i går. Den visar bland annat att gapet ökat mellan antalet utförda utandningsprov och det antal rattfyllerister man fått fast.
Träffprocenten har minskat. Och en orsak skulle vara att poliser medvetet väljer att göra blåskontroller på platser och vid tider då risken att fånga berusade förare är som minst.
Känner inte igen sig
Man ser till att göra det antal kontroller man är ålagd, men vill slippa det extra jobb som det innebär när ett prov är positivt.
Det var bilden som gavs i rapporten.
Men Gotlandspolisen känner inte igen sig i den.
- Vi jobbar med kvalitet samtidigt som vi uppfyller rikspolisstyrelsens krav på kvantitet. Vi åker inte ut på kontroller för att få ihop ett visst antal blås, vi åker ut för att ta fast rattfyllerister, säger Roger Nyd.
18 000 fick blåsa
Från Rikspolisstyrelsen efterfrågas dock enbart kvantitet. För Gotlands del ligger målet för utförda utandningsprov på 14 000.
- Vi har aldrig haft problem att nå de uppsatta målen, i fjol genomförde vi 18 000 blås och i år var vi redan i oktober uppe i 15 000.
Att träffprocenten minskar gäller även för Gotland. År 2004 då 11 000 kontroller genomfördes fick man fast 220 rattfyllerister, men 2007 då 18 000 kontroller genomfördes fick man bara fast 163.
Förebyggande effekt
Roger Nyd tycker dock det är fel att tolka det som att nykterhetskontrollerna varit misslyckade.
- Jag ser det hellre som ett bevis på att de täta kontrollerna har en brottsförebyggande effekt, säger han.
På Gotland jobbar man med "hot-spot"-platser, det vill säga man ställer sig på strategiska platser där man vet att sannolikheten träffa på onyktra förare är stor. En sådan plats är färjeleden i samband med färjornas ankomst och avgång. Utanför systembolagen är också "hot-spot-platser, där är det främst vane-rattfyllerister man fångar.
Hinner inte nattetid
På en punkt håller Roger Nyd helt med forskarna. Det gäller bristen på kontroller nattetid under helgerna, den tid då flest alkoholrelaterade trafikolyckor inträffar.
- De har helt rätt. Fredags- och lördagsnätter mellan klockan ett och tre är sannolikt den tid då flest kör onyktra, och flest olyckor sker. Men då görs sällan kontroller. Vi hinner helt enkelt inte. Den tiden under veckosluten prioriterar vi våldsbrottsligheten. Det går före, säger Roger Nyd.
Mer än 70 procent av de rattfyllerister som greps på Gotland i fjol togs i samband med att polisen initierat kontakt. Nio procent greps i samband med en trafikolycka.
Antalet rattfyllerister som gripits på Gotland de senaste fem åren:
2004: 220
2005: 153
2006: 183
2007: 163
2008: 160 (siffran gäller för de första tio månaderna)
2004 genomfördes 11 000 utandningsprov
2007 genomfördes 18 000 utandningsprov
2004: 220
2005: 153
2006: 183
2007: 163
2008: 160 (siffran gäller för de första tio månaderna)
2004 genomfördes 11 000 utandningsprov
2007 genomfördes 18 000 utandningsprov
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!