"Vi har både änglar och djävlar i oss"
Det handlade om människans behov av symboler och riter, med utgångspunkt i Bibeln, i sagan om Rödluvan och berättelsen om Vargkvinnan, när biskop Lennart Koskinen här om kvällen talade om jämställdhet och människosyn i Terra Novakyrkan i Visby. - Vi har både änglar och djävlar i oss, oavsett om vi är män eller kvinnor, sa han bland annat.
Vargkvinnan och Vildmannen - några tankar om jämställdhet var rubriken på Lennart Koskinens föredrag. Och han började med att framhålla att han, trots en riktigt hygglig inlevelseförmåga, inte kan förstå hur människor kan tolka Bibeln bokstavligen. Det är att missbruka Bibeln. Att det står att kvinnan ska vara underordnad mannen är en spegling av kulturen på den tid när det skrevs, precis som att Gud framställs som fader, konung och herde.
- Det är bilder skapade av män i ett patriarkaliskt samhälle och har ingenting med vår tid att göra. Gud ska inte uppfattas som en kroppslig eller könslig varelse utan som en helhet. I första Moseboken står det att Gud skapade människan till sin avbild, han skapade henne till man och kvinna. Det säger ju något om förebilden, att den består av både manligt och kvinnligt, menade Lennart Koskinen.
Myter är symboler
Myter är något som nedvärderas i vår fyrkantiga kultur, tycker han.
- Men myter är symboler som pekar utöver sig själva, de måste tolkas och förstås.
Som ett exempel på det som på ytan kan se ut som en enkel saga, men som döljer djupa livstydande symboler som hjälper oss att hantera livet tog Lennart Koskinen sagan om Rödluvan och vargen.
- I dag kläms ofta den vuxna kvinnan mellan att göra allt för sin krävande dotter och kanske för sin krävande gamla mor, och inte få någon tid för sig själv. Men i sagan skickar kvinnan iväg sin dotter till den sjuka mormodern. I korgen har Rödluvan bröd och vin, symbolerna för livet. Hon får också med sig en moralkaka, att hålla sig på den smala stigen och inte lämna den. Men vargen, som symboliserar djävulen, det onda, frestar Rödluvan att lämna stigen för att plocka blommor åt sin mormor. Jägaren som kommer till stugan när vargen slukat mormor och Rödluvan symboliserar det goda. Både vargen och jägaren har såväl gott som ont i sig, men hos vargen har det onda segrat medan det goda väger över hos jägaren, analyserade Lennart Koskinen. Det är en kosmisk kamp, både mellan den och inom dem.
Riter också viktiga
I dagens stressade vardag har många tappat den växelverkan mellan avspänning och spänning som vi behöver. Men alla har vi våra rädslor och längtor och i drömmarna kommer det mesta fram, de blir bärare av symboler och säger mycket om oss själva. Riter, alltså symboler i handling, är också viktiga för att vi bättre ska kunna hantera livet, framhöll Lennart Koskinen. Dop, konfirmation, familjebildning och begravning tog han som exempel.
Vargkvinnan är en gammal berättelse som i vissa kulturer som en rit berättades för flickor när de fått sin första menstruation. Den handlar om en gammal kvinna som samlade ben från döda vargar och la dem i formationer av en varg. Om det blev en manlig varg när skelettet var komplett så brände hon benen och sparade askan. Blev det en kvinnlig varg inväntade hon fullmånen, tände en eld, hällde över askan från den manlige vargens ben och dansade. Då började benen blöda, få kött och päls och bli en levande varg som ställde sig på bakbenen, kastade av sig pälsen och sprang ut för att ta livet i besittning.
- Berättelsen om Vildmannen tar jag en annan gång när fler män är närvarande, avslutade Lennart Koskinen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!