"Vi har ingen klar orsak till olyckan"
Det danska fartygets förlisning gick snabbt. Trots att de fyra besättningsmedlemmarna hamnade i det fyra gradiga vattnet klarade de sig utan allvarligare skador. De plockades upp på det svenska lastfartyget Tinto och fördes till Västervik.- Vi har ingen klar orsak till olyckan än, säger Urban Axelsson, förundersökningsledare vid Västervikspolisen.
Sjönk på 20 minuter
Det var Tintos runda stäv som rände rakt in i det danska fartyget. Ett hål revs upp i hennes lastrum och vattnet forsade in. Marina S sjönk på 20 minuter. Hennes besättning hamnade i det iskalla vattnet men togs snabbt upp i det svenska fartyget. Inga allvarligare fysiska skador har inrapporterats.
Kustbevakningens fartyg KBV 304 från Västervik nådde olycksplatsen en timme efter kollisionen. Där kunde man konstatera att Marina S gått till botten och efterlämnat ett skimmer från de cirka 20 kubikmeter bunkerolja som fanns ombord.
Från Kalmar skickade Kustbevakningen sitt fartyg KBV 049 som ska undersöka förlisningsplatsen med en undervattenskamera. Man kommer att se över Marina S skador och se över eventuella oljeutsläpp.
- Men eftersom bunkeroljan är så tunn hinner den lösas upp innan den når stranden och om den kommer upp till ytan så avdunstar den, säger Tomas Nilsson, vakthavande befäl vid Kustbevakningens ledningscentral i Karlskrona.
Förundersökning
Kustbevakningen hjälpte sedan Tinto in till kaj i Västervik där polisen på tisdagseftermiddagen inledde en förundersökning. Med på fartyget var även den upplockade besättningen från Marina S.
Rederiet som körde Tinto vid olyckstillfället heter Ö-viks shipping och har sitt säte i Örnsköldsvik
- Besättningens väl har förtur nu, säger Kent-Erik Nordgren, rederiets talesman. De har fått krishjälp för att kunna hantera vad som har hänt. Det viktiga är att ingen är skadad och att de har kunnat kontakta sina anhöriga.
Förundersökningsledaren Urban Axelsson vid Västervikspolisen kände på tisdagseftermiddagen inte till olycksorsaken.
Bålig sikt
- Det var dålig sikt vid kollisionen men vi kan inte utesluta någonting, säger han. Som det är nu har vi ingen klar orsak till olyckan men utredningen som görs i samarbete mellan Sjöräddningen, Kustbevakningen och polisen får visa på det.
Under tisdagen genomfördes förhör med besättningsmedlemmar från båda fartygen. På tisdagsmorgonen tog Kustbevakningen rutinmässigt prov på onykterhet som inte gav några utslag.
Från det svenska rederiet har man varit i kontakt med besättningen som är chockad över det inträffade. Tintos kapten kunde under tisdagen inspektera fartyget från kaj och konstaterade mindre skador på bulben men inga hål.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!