Över 90 procent av alla polisanmälningar om klotter läggs ner eftersom det inte går att koppla någon person till brottet.
Även om många upplever att klottret i samhället ökat minskar faktiskt anmälningarna. Möjligen som en följd av fastighetsägare och andra resignerat, tror polisen på Gotland.
Nu ska det bli ändring på det.
Från den 3 januari kan allmänheten och drabbade fastighetsägare anmäla upptäckt klotter till en telefontjänst öppen dygnet runt, eller via en ny nätsida.
Förslaget presenterades vid ett öppet möte på Almedalsbiblioteket i oktober.
Tryggare Gotland
Satsningen görs av polisens och kommunens brottsförebyggande samarbete kallat Tryggare Gotland, med energibolaget Geab som en viktig aktör. Det är nämligen Geabs driftcentral som kommer att ta emot anmälningarna.
Det blir också möjligt att skicka in egna bilder på klottret till kundtjänsten, i syfte att dokumentera skadegörelsen.
Fastighetsägare ska även kunna ingå avtal med klottersanerare om borttagning inom en viss tid.
Uppgiftsbank
- Det blir ju inte lika kul att spreja dit sin tag eftersom den försvinner fort. Vi hoppas på sikt kunna trötta ut klottrarna, säger Mia Stuhre, kommunikationschef vid Geab.
Även mindre klotter som fastighetsägaren själv tar bort bör anmälas, tillägger hon.
Anmälningarna samlas i en uppgiftsbank där polisen enklare ska kunna jämföra nytt klotter med äldre, för att öka chanserna att koppla skadegörelsen till de skyldiga.
Tryggare Gotland räknar med omkring
1 000 anmälningar per år.
Inspirationen har hämtats från Täby kommun, där ett liknande projekt varit framgångsrikt. För att kampen mot klottret ska lyckas krävs att fastighetsägare och andra samarbetar, och att klottret snabbt tas bort. Det uppgav Bo Hammerin, folkhälsostrateg i Täby, när han besökte Visby i höstas.
Tryggare Gotland vill framför allt att fastighetsägare i innerstan ansluter sig.
- Klottret är väldigt påtagligt där, men det här är absolut inget innerstadsprojekt utan något för hela Gotland, säger Mia Stuhre.