"Vi kämpar i motvind"
Det blir Gotlandsbolaget AB som får köpa hamnen i Kappelshamn.Priset: 1 150 000 kronor.- Ett dåligt beslut, tycker Ola Mattsson på Gotlandsflyg.- Urtrist, tycker Åsa Stenström i PUK, Projekt utveckling Kappelshamn.
Foto: Tommy Söderlund
Man enades om försäljning. Och om att köpet ska gå till Gotlandsbolaget, som var den enda intressent som lämnat in anbud.
För 1 150 000 kronor ska bolaget få köpa hamnen av Gotlands kommun.
- Jag är nöjd med beslutet, säger tekniska nämndens ordförande Kjell Skalberg (c).
- Kommunen har inte råd att rusta upp hamnen så som behövs, försäljning är bästa lösningen. Dessutom villkorar vi avtalet så att köparen måste lova att utveckla hamnen för bygdens bästa, fortsätter han.
Men är inte priset väl lågt?
- Nej, inte med tanke på det skick hamnen är i. Det krävs investeringar på minst 20 miljoner kronor och en tidskrävande miljöprövning för att kunna bedriva trafik där, svarar Kjell Skalberg.
Blir reservhamn
Några planer på att bedriva reguljär trafik på Kappelshamn har dock inte Gotlandsbolaget.
- Vi vill ha den som reservhamn för Gotlandstrafikens mindre båtar samt för att lägga upp båtar där, säger bolagets vd, Jan-Erik Rosengren.
Hur har Gotlandsflygs planer på att bedriva färjetrafik på Kappelshamn påverkat er önskan att köpa hamnen?
- Det har inte alls påverkat vårt agerande i den här affären. Vi la in vårt anbud redan tidigt i somras, innan Gotlandsflyg offentliggjort sina färjeplaner, svarar Jan-Erik Rosengren.
Men oavsett om tankar på att mota bort en konkurrent funnits eller ej, kommer köpet att ge den effekten ändå.
Ingen ny färjelinje
- Säljer kommunen Kappelshamns hamn skrinlägger vi våra planer på en ny färjelinje. Då faller hela konceptet, säger Ola Mattsson, vd på Gotlandsflyg.
Att trafikera någon annan hamn är inte intressant, menar han. Tekniska nämndens erbjudande om att låta Gotlandsflyg trafikera Klintehamn, Visby, Slite eller Fårösund ser han närmast som ett hån.
- För att kunna både konkurrera med priset och köra bränslesnålt måste vi köra kortast möjliga sträcka. Kappelshamn är idealisk, de hamnar kommunen nu föreslår är inga egentliga alternativ, konstaterar Ola Mattsson.
Han tycker beslutet är dåligt och han förstår inte varför man måste ha så bråttom med försäljningen.
- Hamnen har ju stått som den gör nu i 20 år. Varför måste man sälja just när konkurrensreglerna för färjetrafik ändras? undrar han.
Många Kappelshamnsbor är också besvikna över beskedet att hamnen nu sälja.
- Urtråkigt, är Åsa Stenströms spontana kommentar. Hon ingår i gruppen PUK, Projekt utveckling Kappelshamn och hade sett fram emot att få reguljär färjetrafik till hamnen framöver.
- Det känns som vi kämpar i motvind hela tiden. Reguljär sommartrafik på Kappelshamn hade betytt så mycket. Och rent moraliskt tycker jag det är fel att en transportör äger hamnen. Hamnar ska ägas av det allmänna, inte av transportörerna, säger hon.
Ljusglimt för ortsborna
En ljusglimt kan hon dock se i det avtal kommunen formulerat och det är kravet att den nya köparen ska utveckla hamnen för bygdens bästa.
- Hamnen är vårt torg här i Kappelshamn. Vi vill att man förstärker dess funktion som mötesplats, säger hon.
Jan-Erik Rosengren på Gotlandsbolaget lovar att en hel del investeringar kommer att göras i hamnen och hamnområdet. Bland annat nämner han gästhamnen.
- Det är bland det första vi kommer att titta på, säger han.
Att rusta upp hamnen så att den håller måttet för reguljärtrafik är inte aktuellt.
- För det skulle krävas investeringar på mellan 20 och 25 miljoner kronor. Det är inte aktuellt i dagsläget, säger Rosengren.
Är Gotlandsbolaget intresserat av att köpa fler hamnar?
- Nej, inte vad jag kan se i dag, svarar Jan-Erik Rosengren.
Vändburg nästa
Gotlands kommuns nästa hamnförsäljning kommer att gälla Vändburgs hamn.
Gårdagens beslut angående försäljningen av Kappelshamns hamn var ett förslag till nämnden att sälja. Tekniska nämnden klubbar beslutet sista onsdagen denna månad och sen tar kommunstyrelsen det definitiva beslutet.
Gotlands kommun äger 16 hamnanläggningar.
Endast tre av dem går med vinst: Visby, Klintehamn och Slite.
Enligt kommunens hamnstrategi ska alla anläggningar som inte går ihop ekonomiskt övervägas för försäljning.
Efter Kappelshamn står Vändburg på tur för försäljning.
Någon lista på vilka som ska säljas därefter finns inte.
Endast tre av dem går med vinst: Visby, Klintehamn och Slite.
Enligt kommunens hamnstrategi ska alla anläggningar som inte går ihop ekonomiskt övervägas för försäljning.
Efter Kappelshamn står Vändburg på tur för försäljning.
Någon lista på vilka som ska säljas därefter finns inte.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!