"Vi kan ha gasfärjor redan 2015"

Gotlandsbolagets vd Jan-Eric Nilsson gav klart besked i lördags om framtida miljöbränsle på färjorna.- Vi klarar att ha gasdrivna fartyg till år 2015. Det tar 30 månader från order till leverans.

Välbesökt. Öppet forum hölls i en av Borgens biosalonger med bland andra vd Jan-Eric Nilsson, här  utfrågad av Tommy Wahlgren. Gasdrift, färjekrock,               strejkhot och avtal var ämnen som raskt avhandlades.Foto: Tobias Wallström

Välbesökt. Öppet forum hölls i en av Borgens biosalonger med bland andra vd Jan-Eric Nilsson, här utfrågad av Tommy Wahlgren. Gasdrift, färjekrock, strejkhot och avtal var ämnen som raskt avhandlades.Foto: Tobias Wallström

Foto: Tobias Wallström

gotland2010-03-22 04:00
För elfte gången arrangerade Destination Gotland Öppet forum dit allmänheten välkomnades för att ta del av färsk information och för att kunna ställa ansvarig till svars. Ingen fråga är för stor eller för liten i de här sammanhangen.
Spännvidden fanns där, från handdukarna i hytterna till framtidens tonnage.

Långt framme
Efter Rikstrafikens utspel i vintras där miljöaspekterna på trafiken lyftes fram som den avgörande frågan när kommande avtal ska tecknas, kom också frågan om miljövänligare bränsle och teknik att hamna högt på dagordningen vid mötet på Borgen. Rederiets vd Jan-Eric Nilsson fick frågan om man hinner ta fram gasdrivna färjor - om man får uppdraget - när det nya avtalet börjar gälla 1 februari 2015.
Och han darrade inte på manschetten:
- Som bäst kan vi ha nya färjor 30 månader efter beställning. Och vi ligger redan långt framme, mycket av jobbet är gjort efter de diskussioner vi har med AGA och med företag i Norge som kan leverera gasen. Motorerna är tekniskt sett redan klara.
- Just nu byggs en anläggning i Nynäshamn för lagring av gasen LNG. Vi kan tanka där och vi kan ha en station i Visby dessutom, fortsatte han.

Saknar regler
- Problemet ligger i att Sverige saknar regelverk för gasdrivna färjor. Om vi beställer båtar i oktober 2012 så löser vi det här.
Jan-Eric Nilsson menade att drivning med naturgasen LNG inte är så komplicerat. Men det krävs framförhållning och han efterlyste betydligt längre avtalsperioder.
Diskussionsledaren Tommy Wahlgren undrade om allt blir till det bättre om Gotland som region får ta över ansvaret för färjetrafiken från nuvarande motparten Rikstrafiken.
Nilsson gav inget glasklart svar, men konstaterade att man har en god relation till Rikstrafiken och att man är beredda inom rederiet att bidra till en regionalisering av trafiken.
Han fick också tillfälle att kommentera färjekrocken i somras utanför Nynäshamn. Jan-Eric Nilsson såväl som alla andra går ännu i väntans tider på vad Haverikommissionen ska komma fram till. Rederiet har också kopplat in brittiska motsvarigheten för en parallell utredning.
- En sekvens av händelser föregick olyckan. Om man tar bort en av faktorerna hade olyckan aldrig skett.

Österled?
Han noterade också att krocken inte satte några spår i resandet. Dagarna efter hade man fler resenärer än motsvarande period året före.
Blir det trafik i österled? Jo, man planerar att öppna trafik men processen har varit lite trög eftersom det ska till EU-medel, som inte varit helt enkelt att få loss. Trafik 2011 om pengarna finns, i så fall också någon form av trafik till sommaren.
Marknadschefen Per-Erling Evensen levererade massor av siffror. En av de mest intressanta (?) var kanske upplysningen om hur stor del av resande som gotlänningarna svarar för. Turismen är förstås störst.
- Men gotlänningarna står för 30 procent av resorna, alltså nästan en tredjedel. För tolv år sedan var det mellan 12 och 14 procent.
- Bara i fjol sålde vi 448 000 biljetter till gotlänningar!
Vem får köra ombord respektive av färjan först? En stor fråga för många och ett irritationsmoment för den som väntat längst i kön, men som får köra på/av bland de sista. Evensen lovade mer information om varför det blir så.

Förslag
Förslag: gör en amningshörna där mammor kan amma barnen i lugn och ro. Dela av djursalongen under stolarna eftersom djuren kryper under sätena till varandra.
Ge oss bredband på resan!
- Vi jobbar på det.
Barnspring och skrik stör i vilsalongen ("det heter ju vilstol").
- Vi ska sätta upp väggar som dämpar springet.
Logistiken i Nynäshamn ska göras om. Det ska bli lättare att få ut bagaget och man ska slippa korsa vägen med bilarna som kört av färjan. Klart nästa år.
700 frågor och synpunkter hade strömmat in till Öppet forum.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om