"Vi knuffas tillbaka flera decennier "
- Vi får inte acceptera långsammare båtar i Gotlandstrafiken. Det säger bland andra Anders Murat, chef för Gotlands turistförening. Ingenting är sämre än att plocka bort förmåner, menar han. - Det kan knuffa oss flera decennier bakåt i utvecklingen.
- Vi ska fundera på om man kan ha lägre hastighetskrav på den södergående linjen, sa han i en artikel i gårdagens GT.
Konkurrensmöjligheter
Det här är tankegångar som helt saknar acceptans på Gotland.
- Jag ser en stor fara i att acceptera en återgång till långsammare båtar, säger Anders Murat, direktör för Gotlands turistförening. Börjar vi gå med på försämringar kan vi snart vara tillbaka i en trafik vi hade för 30 år sedan, fortsätter han och betonar hur viktig trafiken är för turismen
Företagarna på Gotland är av samma uppfattning.
- Vi vill ha kvar den kvalitet vi har idag, både vad gäller snabbhet och turtäthet. Det finns ingen anledning att gå med på försämringar; företagen på Gotland behöver en trafik som ger oss de regionalpolitiska möjligheterna att konkurrera med fastlandet, säger Gösta Hjort, som är föreningens nye talesman i trafikfrågor.
Tydliga trafikkrav
I en skrivelse ställd till kommunalrådet Jan Lundgren betonar han dessutom, tillsammans med företrädare för Svenskt näringsliv och LRF, vikten av att Gotland är mycket tydlig i sina krav på trafiken. De tre organisationerna kräver att kommunen snarast påverkar regeringen till att införa en garanterad transportstandard för Gotlandstrafiken med följande innebörd:
snabbgående färjor till två fastlandshamnar ska bibehållas
prissättningen för personbiljeter och bilar korrigeras nedåt
nuvarande merkostnader för godsfrakt avvecklas snarast
Ingen anledning att backa
Från politiskt håll avvisar man också tanken på långsam trafik på Oskarshamn.
- Vi kan inte tumma på kvalitetskraven, säger Eva Nypelius (c), oppositionens kommunalråd.
Och ett av de kraven är snabba färjor på två fastlandshamnar.
- Ingen annan region i Sverige skulle gå med på försämringar i sin infrastruktur, och det ska inte vi heller. Det finns absolut ingen anledning att vi ska backa på våra krav, fortsätter hon.
Eva Nypelius befarar också att en återgång till långsamma fartyg på södra linjen skulle vara första steget mot ett enhamnsalternativ.
Bra att frågan utreds
Rikstrafikens beslut att utreda ett statligt ägande av fartygen i Gotlandstrafiken imponerar inte heller på henne.
- Jag tror inte riktigt på modellen med ett statligt ägande. Men, visst, vill man utreda det må det vara hänt, säger hon.
Kommunalrådet Brittis Benzler (v) tycker däremot det är bra att frågan om statligt ägt tonnage utreds.
- Kan staten äga broar och vägar bör den även kunna äga båtar, säger hon.
Statlig ovilja
Men även hon ser en risk med ett statligt ägande.
- Det kan finnas en ovilja från statens sida att förnya tonnagen så som privata rederier gör, säger hon.
Precis som många andra menar hon att det är tveksamt om vi skulle ha de båtar vi har idag i Gotlandstrafiken om staten varit ägare.
- Men det är bra att man låter utreda frågan, säger hon.
- Nästa upphandling kanske inte heller lyckas. Kanske måste Rikstrafiken själv ta hand om trafiken och då kan den här utredningen vara en bra grund att stå på, fortsätter hon.
En alltför snabb slutsats
Förslaget att eventuellt dra in kravet på höghastighetsfärja på Oskarshamnslinjen eftersom godset dominerar där tycker Brittis Benzler är förhastat.
- Där har man dragit en alltför snabb slutsats, säger hon.
Men på sikt menar hon att man kanske måste skilja på god- och persontransporterna och låta godset fraktas långsammare.
- Rimligheten i att frakta gods med energikrävande höghastighetsfärjor är en diskussion vi måste föra inom en inte alltför avlägsen framtid, säger hon. Det är en fråga vi måste våga ta i.
Men att i dagsläget byta ut snabbfärjorna på Oskarshamnslinjen tycker hon vore fel.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!