Månadskort Plus som infördes 2018 innebar att färdtjänstresor, både privata och till arbete, kunde göras till en fast avgift. Det gjorde färdtjänsten dyrare för Region Gotland, och i februari beslutade fullmäktige att ersätta Månadskort Plus med ett Arbetsresekort.
Tommy Gardell (S), stred hårt för att behålla Månadskort Plus:
– Det är en rättvisefråga. Efter att kortet avskaffats har jag mött funktionshindrade som avstår från privata resor. Det blir för dyrt med egenavgiften.
Problem med arbetsresor har Tommy Gardell inte hört något om. Inte heller Jyrki Vainio som är chef för kollektivtrafiken. Massören Dan Engström tycks vara ensam om sina problem. Han har enligt regionen för många arbetsställen, en regel som infördes med arbetsresekortet.
– Det normala är att man reser från sitt hem till sin arbetsplats, säger Jyrki Vainio.
Ett större problem för Dan Engström är att Region Gotland anser att hans resor görs i tjänsten, inte till en arbetsplats. I färdtjänsthandboken som tolkar lagen (från 1997) står det: ”Arbetsgivare, såväl offentliga som privata, ska normalt bekosta resor som anställda gör i tjänsten. Färdtjänst ska inte beviljas eller nyttjas för sådana resor”.
– Lagen gäller alla. Det går inte att frångå den och skjuta över kostnaden på skattebetalarna. Jag förstår att det blir en knepig situation för individen i det här fallet, men det går inte att ta specifika hänsyn och alla skall alltid behandlas lika, säger Jyrki Vainio.