"Vi måste rida ut denna stormen tillsammans"

Coronaviruset slår hårt mot rese- och besöksnäringen i landet. "Vi har kritiska och allvarsamma veckor framför oss", säger Frida Ganshed, verksamhetsledare på Gotlands förenade besöksnäring, som på tisdagen bjöd in till ett frukostmöte om corona.

Magnus Olsson, verksamhetsledare på Visby centrum.

Magnus Olsson, verksamhetsledare på Visby centrum.

Foto: David Skoog

Gotland2020-03-17 20:02

Bland aktörererna inom öns besöksnäring är frågorna många och oron stor just nu. Hur kommer egentligen företagen att påverkas av corona?

Föreningen Gotlands förenade besöksnäring (GFB) bjöd på tisdagen in till möte i Donnerska huset i Visby innerstad för att diskutera saken.

– Vi är en gemensam besöksdestination och vi måste rida ut den här stormen tillsammans, säger Frida Ganshed, verksamhetsledare på GFB och den som höll i mötet. 

Både representanter från näringslivet och Region Gotland samt politiker närvarade på mötet.

– Vi har kritiska och allvarsamma veckor framför oss. GFB:s roll i det här läget är att försöka ge en gemensam och nyanserad bild över hur läget ser ut på Gotland, säger Frida Ganshed.

Rapporterna är alarmerande. Inte minst inom flygbranchen har man varnat för konsekvenserna av coronavirusets spridning. Och det är främst mot rese- och besöksnäringen som utbrottet av covid-19 har slagit allra hårdast.

Flygbolaget SAS har stoppat en stor del av företagets verksamhet och närmare 10 000 anställda har permitterats. Konkurrenten Norwegian har följt i samma spår; 85 procent av bolagets flygningar har ställts in och 7 500 medarbetare har permitterats. På Gekås i Ullared har man tappat miljoner i omsättning och från Stockholm kommer rapporter om att gästerna flyr restaurangerna i takt med att smittspridningen ökar.

Lika allvarlig är situationen inte för besöksnäringen på Gotland, åtminstone inte i nuläget. Men läget är alltjämt kritiskt.

– Det är ett totalt mörker. Wisby strand var på väg mot rekordbeläggning för början av året, men nu är det totalblankt, säger Johan Lindvall, ordförande i GFB och vd på kongresshallen Wisby strand.

Vad gäller Visby flygplats och Destination Gotland har det rapporterats om flera inställda avgångar (i flygets fall) och betydligt färre resenärer (i bådas fall).

– Sommaren är inte körd ännu. Våren kommer att bli tuff. Samtidigt är det väldigt svårt att avgöra var detta tar vägen. Alla härinne har lika bra spåkulor, säger Destination Gotlands vd, Christer Bruzelius.

Magnus Olsson, verksamhetsledare på Visby centrum, betonar likt Frida Ganshed att samarbete är vägen fram.

– Vi befinner oss i en väldigt utmanade situation, som slår hårt mot alla, restauranger, kafé och hotell. Det viktiga tror jag är att vi jobbar tillsammans och att alla gör sitt yttersta, säger han.

Regeringen presenterade på måndagen ett förslag som ska stävja den värsta ekonomiska smällen för landets företag – ett krispaket på upp till 300 miljarder kronor.

Adam Jacobsson, sälj- och marknadschef på Destination Gotland.
Adam Jacobsson, sälj- och marknadschef på Destination Gotland.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!