När enkätsvaren från 200 gotländska företagare nu sammanställts så visar det sig att de insatser Region Gotland har gjort för att förbättra företagsklimatet ännu inte haft någon effekt. Det är neråt på i stort sett alla frågeområden i enkäten som genomförts av Svenskt Näringsliv. Enkäten spelar stor roll i den ranking som senare i vår görs av landets kommuner. Det ser mörkt ut för Gotland menar Anders Thomasson, Svenskt Näringsliv Gotland.
– Min bedömning är att vi närmar oss det absoluta bottenläget.
Enligt Anders Thomasson rankades Region Gotland för två år sedan på plats 208 av Sveriges kommuner vad det gäller företagsklimatet. Förra året sjönk regionen till plats 243.
- Och vi kommer att sjunka ännu mer och då närmar vi oss bottenskiktet bland Sveriges 290 kommuner.
Enkätsvaren visar att de insatser som Region Gotland vidtagit för att förbättra relationerna med näringslivet har varit för få och för kraftlösa, enligt Thomasson. Enda undantaget är att företagarna nu anser det vara något lättare att hitta kompetent arbetskraft. Men det kan ha att göra med att arbetslösheten har stigit.
Frågan: Vad är det sammanfattande omdöme av företagsklimatet? väger tung i rankingen. På den frågan fick regionen 2,5 i betyg på en sexgradig skala.
Vad är det största felet anser företagarna?
– Det handlar väldigt mycket om politikernas och tjänstemäns attityd till företagande, det är genomgående. Man upplever att det är stelbent byråkratiskt och tungrott att ha med regionen att göra.
Kan det inte bara vara så att företagarna på Gotland kräver mer och rent av är gnälligare än på andra ställen?
- Man skulle kunna tro men jag tror inte det. Den förklaring som jag brukar ge är att vi har en struktur på vårt näringsliv som är speiciell. Vi har mycket lantbruk och turism och det är tillståndsintensiva verksamheter, företagarna här har mycket med regionens tjänstemän att göra. Det är en förklaring men det är ingalunda en ursäkt, desto större skäl att tjänstemännen är bra på att hantera kontakterna med företagarna.
Hur ska regionen vända trenden?
- Det handlar om en förändrad attityd. Regionen måste lämna myndighetskulturer och gå över till att en servicekultur, tjänstemännen måste se sig mer som servicepersoner än som myndighetspersoner.