"Vi spelar med öppna kort"

Bland Coops leverantörer i Sydostasien förekommer barnarbete visar deras egna kontroller. Det är det senaste i raden av avslöjanden som rör handeln. - Jag ser det som positivt att de har en intern kontroll och går ut med det själva, säger varumärkesanalytikern Johan Anselmsson.

Redovisar problem. Coop har själva gjort kontrollerna som visar att fabriker de samarbetar med ägnar sig åt barnarbete och tvångsarbete. Foto: Joel Nilsson

Redovisar problem. Coop har själva gjort kontrollerna som visar att fabriker de samarbetar med ägnar sig åt barnarbete och tvångsarbete. Foto: Joel Nilsson

Foto: Joel Nilsson

Gotland2010-08-07 04:00
Coop beställer varor från över 1 300 fabriker i Sydostasien, främst Kina. Fabrikerna tillverkar bland annat leksaker, skor, kläder och husgeråd som säljs i Coops butiker. Under kontroller som Coop gjorde 2009, visade det sig att det på 14 av fabrikerna förekom barnarbete, tvångsarbete och låsta brandutgångar.
- Vi avbryter omedelbart alla order till de här fabrikerna. De får visa för oss att de gjort nödvändiga förbättringar innan vi återupptar samarbetet igen, säger Per Rosengren, kvalitets- och miljöchef på Coop.
Vad betyder det här för Coops varumärke?
- Det är ju vi själva som går ut med det här, och vi tror att öppenheten stärker vårt varumärke på sikt.
- Kortsiktigt kan det säkert vara negativt, men på lång sikt tror jag att det gynnar oss att vi spelar med öppna kort.

"De gör helt rätt"
Varumärkesanalytikern Johan Anselmsson vid Lunds universitet håller med.
- Ur konsumentperspektiv ser jag det här som positivt, att företaget har den här interna kontrollen, och att de sedan går ut med det själva.
- Jag tror att de gör det här helt rätt. Men det finns också en risk för att folk bara ser rubrikerna och tänker att Coop sysslar med barnarbete.
Vad tror du att detta betyder för andra företag i branschen?
- Jag hoppas att det skapar debatt, och visar det sig att det ger en positiv effekt för varumärket, att folk uppfattar att Coop faktiskt gjort en förbättring, då kanske fler följer efter och kontrollerar sina samarbeten med andra länder.
Förra året kom TV4 med avslöjandet om att gäss under mycket plågsamma former plockades på dun och fjäder till svenska företag, vilket bland annat ledde till att Åhléns tillfälligt drog in alla sina dunprodukter.
2007 var det Ica som fick negativ publicitet när det kom fram att en del Ica-butiker runt om i Sverige paketerat om gammal köttfärs.
- Visst var det negativt för Icas varumärke. Allt sådant här påverkar förstås kundernas tankar kring ett företag.
- Det är alltid varumärket som äventyras, säger Paul Dino Larsson, butikschef på Ica Maxi i Visby.

Positiv diskussion
När nyheten kom om att Ica-butiker runt om i Sverige ompaketerat och märkt om gammal köttfärs var Ica Maxi-butiken just nyöppnad.
- Det var stor uppmärksamhet i medierna då, och det var en och annan som kom in och frågade, men det var ingen överdriven rädsla. Vi fick förklara för kunderna att vi inte hade någon egen paketering av kött vid det tillfället, utan köpte in allt färdigpaketerat, säger Paul Dino Larsson.
I efterhand tycker han att diskussionen kring ommärkning av varor var positiv.
- Det satte fart på debatten, och man har tagit fram en helt ny standard för livsmedelshantering.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!