"Vi tar inte den här skiten igen"
Vi kräver svar av Geab och kommunen, säger butiksföreståndaren Paul Larsson om det manifest som han tillsammans med ett tiotal företagare håller på att formulera.Det handlar om elavbrottet på södra Gotland för knappt två veckor sedan.Ett par miljoner kronor uppskattar han att industri och handel förlorade under de åtta mörka, strömlösa timmarna. Det här är inte första gången. Vi vill ha besked om hur man tänker lösa problemet. Vi tar inte den här skiten igen, säger han.
En av dem är gummifabriken Trelleborg Sigma, där verksamheten stod stilla hela dagen och 37 anställda fick skickas hem. Fabriken tappade produktion på motsvarande sex timmar.
Platschef Jimmy Hofacker, en av dem som står bakom manifestet, beräknar att förlusten den dagen uppgick till 100 000 kronor, varav hälften i lönekostnader.
Det största problemet var att maskinerna blev kalla och de tar sedan lång tid att värma upp.
I går morse var det strömavbrott igen, men det varade bara en timme, berättar han.
Även för Ica Supermarket i Hemse innebar elavbrottet en ekonomisk förlust på cirka 100 000 kronor på grund av förstörda färskvaror och utebliven handel under en av sommarens mest lukrativa dagar.
Först klockan halv fyra på eftermiddagen kunde Systembolaget slå upp portarna.
Birgitta Fardstedt, butikschef i Hemse, tror att man gick miste om cirka 500 kunder den dagen.
Allt var svart, datorerna fungerade inte.
När butiken väl kunde öppna tog det en stund innan kassorna fungerade.
Vi fick använda miniräknare och klättra runt bland kunderna ute i butiken för att kolla vad varorna kostade.
Det var ungefär ett år sedan sist som Systembolaget i Hemse fick hålla stängt, då under en och en halv timme, på grund av ett elavbrott. Huruvida man kommer att göra anspråk på ersättning eller inte vet Birgitta Fardstedt inte. Det är något som huvudkontoret får ta ställning till.
På Apoteket i Hemse kunde inga recept expedieras och vaccin som förvaras i kyl fick packas ner i kylväskor med kylklampar.
De flesta visste om att det var strömavbrott och kom inte hit överhuvudtaget den dagen, berättar Inga Tingström, chefsfarmaceut.
Ica-handlare Paul Larsson är trött på den oberäkneliga strömförsörjningen till södra Gotland.
Det här avbrottet berodde inte på väder och vind, utan på undermålig kvalitet.
Geab har en garanti som ger månadsavgiften tillbaka om avbrottet har varat längre än sex timmar.
Men det gäller för privatpersoner, inte för företag, säger Paul Larsson.
Han säger att han är intresserad av en kompensation"en att det inte är det man först och främst kommer att kräva i manifestet. Utan att Geab och kommunen, som är delägare i bolaget, gör något åt problemet, vilket sannolikt skulle medföra att Geab måste göra investeringar i nätet.
Vi kommer att ställa ett antal sansade frågor. Vi vill ha besked om hur man tänker lösa det här problemet framöver. Vi tar inte den här skiten igen.
Han hänvisar till att det inte är första gången.
Hela industriområdet stod stilla för tre år sedan och det har inte hänt mycket sen dess. Det finns fortfarande bara en lina ut hit, och ingen reserv om något händer.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!