"Vi var väldigt långt ifrån varann"

- Allt annat har fungerat fantastiskt bra. Men vi vill ha låga priser för våra resenärer och det kan vi inte ha med det bud som vi fick av Skyways. Vi var väldigt långt ifrån varann för att komma överens. Därför bryter vi samarbetet från årsskiftet när det gäller hyra av plan och piloter från Skyways.

Spännande. "Det är med stor spänning som vi går in i detta projekt", säger Gotlandsflygs vd Conny Bohlin. arkivFoto: Tobias Wallström

Spännande. "Det är med stor spänning som vi går in i detta projekt", säger Gotlandsflygs vd Conny Bohlin. arkivFoto: Tobias Wallström

Foto: Tobias Wallström

Gotland2008-08-29 04:00
Det säger Conny Bohlin, chef för Gotlandsflyg. Under förra året och i år har Gotlandsflyg hyrt Fokker 50-plan samt piloter av Skyways. Av det unika samarbetet mellan de två konkurrerande flygbolagen återstår sedan att Skyways hyr 700 flygstolar i veckan hos Gotlandsflyg på sträckan Visby-Bromma. Men inte heller det är säkert att det fortsätter.
- Vi för diskussioner om de ska få fortsätta med det. Det handlar om rätt pris. Är det en bra affär för oss fortsätter vi. Annars blir det slut även med detta, säger Conny Bohlin.

Piloter sägs upp
Problemen hopar sig alltså för Skyways. Företaget tänker lägga ner hela sin bas på Arlanda och därmed mister ett tiotal gotlänningar sina jobb. För inte så länge sedan har bolaget också blivit av med en linje till Tammerfors i Finland. Men framför allt har man blivit av med flyget från Arlanda till Norrland. Nu har man bara sex linje kvar i egen regi.
Lägg härtill att Gotlandsflyg inte vill anlita Skyways piloter och flygplan längre. Gotlandsflyg för nu diskussioner med andra bolag när det gäller att hyra in flygplan. Man har gått ut med offerter till bolag både inom Sverige och utomlands.
Den typ av plan som man har hyrt av Skyways är Fokker 50, som tar 50 passagerare. Det, säger Conny Bohlin, är den optimala typen av plan för trafiken mellan Visby-Bromma. Men om man hittar något motsvarande är osäkert. Gotlandsflyg har ju också två andra åretrunt-linjer samt ytterligare sex linjer sommartid, vara några som går utomlands. Tillskottet på åretrunt-linjerna är ju den till Ängelholm.
- Därtill finns våra sex systerbolag som tillsammans med Gotlandsflyg och moderbolaget Sverigeflyg. Det bolaget sköter nu flygningarna för tre av systerbolagen är Amitrans. Men det är inte det enda som vi är i kontakt med för kommande flygningar mellan Visby och Stockholm, säger Conny Bohlin.
Han betonar att det inte finns någon oro för hur det blir efter årsskiftet då samarbetet med Skyways upphör.

Går in i nytt projekt
Själv ska han senare i höst efter tre år sluta som chef för Gotlandsflyg för att I stället utveckla ett nytt affärskoncept med de sex systerbolagen. Vad är än så länge en affärshemlighet. Obekräftade uppgifter gör dock gällande att det handlar om att vidareutveckla satsningen på utrikes destinationer.
Conny Bohlin kommer även när han tillträtt det nya jobbet att bo kvar på Gotland. Till tjänsten som ny chef för Gotlandsflyg finns ett 50-tal sökande.
Conny Bohlin är nöjd med utvecklingen för Gotlandsflyg. Man har nu 330000 passagerare per år. Målet är 600000 år 2025. Numera har man ju satsat på förbindelser sommartid till utrikes destinationer som Hamburg, Oslo och Helsingfors. Tankar finns om att förbättra detta ytterligare. I framtiden ser Conny Bohlin också att Gotland kommer att få charterresor hit från till exempel Prag och Wien.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om