Jobbet som kundtjänstmedarbetare innebär att få en del ovett meddelat via telefon.
– Ibland får man ta en paus och andas ut. De flesta som ringer till oss på Transportstyrelsen och är upprörda har fått dröjesmålsavgift på sin fordonsskatt eller trängselavgift, säger Christina Sundahl, med 15 års erfarenhet av yrket.
Erfarenhet, kunnande och en hel del tålamod menar hon är de viktigaste kompetenserna för att kunna vända en ilsken kund till att bli nöjd. Fredagens kundmötesdag på Donner event samlade några av Gotlands mest tålmodiga personer. Att kollegor och chefer knappt bryr sig om de som sitter i kundtjänsten är en bild som en och annan kände igen. På Svenska spel lyckades två teamledare få företaget att ta sin kundtjänst på större allvar.
– Vi har ju fått jobba för att ge kundtjänsten status. Vi har fått ta för oss och bjuda in oss själva på möten och så. Men tack vare det har företaget kunnat ta vara på vår kunskap, säger Maria Zillén, teamledare för kundtjänsten på Svenska spel.
Spelarnas synpunkter på hur bra nya spelappar fungerar är ett sådant exempel.
– Det är ju vi som vet vad kunden vill. I dag har vi ett samarbete med utvecklarna på företaget, säger Therese Liljebäck, från Svenska spel.
För många är yrket något av ett genomgångsjobb. Ett påhugg under studierna eller något att jobba med i väntan på något annat. Budskapet från den stora träffen på fredagen var tydligt: Ta oss på allvar!