"Viktigt att staten tar sitt fulla ansvar"

Miljökraven och kostnaderna som det kan handla om är den komplicerade och avgörande punkten i det kommande färjeavtalet. Det är en kostnad där staten måste ta ansvar. Det fastslår Åke Svensson efter gårdagens möte om framtidens Gotlandstrafik.

Foto: FREDRIK PERSSON / SCANPIX

Gotland2011-09-29 04:00

På onsdagsmorgonen sammanträffade han tillsammans regiondirektör Bo Dahllöf, oppositionsrådet Lena Celion samt utvecklingsdirektör Per Lindskog med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd i Stockholm. Mötet handlade främst om det kommande, långa avtalet. Men innan dess skall ett förslag till förlängning av det nuvarande avtalet levereras. Där är inriktningen att förlänga det nuvarande avtalet med Destination Gotland med två år, 2015-2017.

- Läget är lite komplicerat så länge vi inte vet om det nuvarande avtalet förlängs eller ej. Vi vet ingenting om de förhandlingarna men det bör komma ett besked i frågan väldigt snart, konstaterar regionstyrelsens ordförande Åke Svensson, (S).

Parallellt med tvåårsförlängningen arbetar Trafikverket på regeringens uppdrag med att förbereda upphandlingen av nästa, ordinarie period, 2017-2029. Och där har tänkbara kommande miljökrav seglat upp som en i dagsläget oviss faktor. Gårdagens möte handlade mycket om hur dessa kan komma att påverka trafiken. Från 2015 kan miljökraven på bränslet komma att skärpas vilket medför att Destinationen måste byta till diesel. Detta innebär en fördyring räknat i dagens priser om minst 60 miljoner kronor per år.


Statens ansvar
Åke Svensson fastslår att staten här måste gripa in.

- Det är oerhört viktigt för Gotland att staten tar sitt fulla ansvar för vår viktigaste infrastruktur. Det miljökrav som ställs är inget som kan läggas på Gotland enbart utan där måste även finnas ett statligt ansvar.

Och här kompliceras bilden av att det handlar om kommande EU-krav.

- Det underlättar inte bilden av Gotlandstrafiken. Egentligen är den frågan avgörande för det kommande avtalet överhuvudtaget. Vi har att rätta oss efter EU men frågan är långtifrån avgjord. Men jag är noga med att de eventuella kostnadskonsekvenser det har för Gotland, det ska staten stå för.

Men några ministerlöften i frågan fick den gotländska delegationen inte.

- Ministern är öppen i frågan och mån om att hitta rätt, men hon gav inga löften, det handlade om förtroendefulla samtal.

Något datum för nästa möte med infrastrukturministern är inte inbokat, det blir aktuellt när man vet hur det går med tvåårsförlängningen av avtalet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om