Viljan är att behålla dagens standard
Rikstrafiken vill dämpa rädslan för långsammare och sämre färjetrafik efter nästa upphandling.- Vår ambition är att behålla dagens standard. Jag har hyfsade förhoppningar om att vi kommer lyckas, säger generaldirektör Staffan Widlert.
- När vi tog fram underlaget ville vi ge en öppning för billigare alternativ och undvika ett läge med bara få och dyra anbud. Att ta bort kravet på snabbfärjor var ett sätt att garantera att en upphandling skulle slutföras - en öppning för ökad konkurrens, säger han.
Idag tror han att konkurrensen kan bli tillräcklig för att få ett godtagbart pris även på trafik av samma standard som idag.
- Det ser mer positivt ut nu. Det finns många möjliga operatörer och ju fler anbud vi får desto bättre priser kan vi få, säger han.
Men några garantier för att snabbfärjorna och dagens turtäthet blir kvar finns inte.
- Vårt mål är att upphandla snabb trafik, men också att klara våra budgetramar. Rikstrafiken har inget sparbeting, men som alla myndigheter måste vi också prioritera så att pengarna används rätt.
Anders Granath har förståelse för detta men kommer fortsätta bearbeta regeringen för att få genom dagens standard som ett krav i upphandlingen.
- För oss skulle det vara oacceptabelt med sämre standard än idag, säger han.
Nils Nordenbrink från Företagarna var en av de mötesdeltagare som också tror att anbuden kommer bli fler än väntat.
- Det finns faktiskt flera tänkbara konkurrenter till Destination Gotland, som har samma typer av båtar. Bland annat i medelhavet, där det händer saker som kan komma att påverka upphandlingen, säger han och pekar bland annat på att det under många år inte gått att frakta och resa genom Balkanområdet. Detta har kompenserats med många färjelinjer mellan Grekland och Italien, men nu är Balkan mer farbart igen och behovet av färjetrafiken minskar. Samtidigt har Grekland gått med i EU, vilket innebär att grekiska rederier kan bli aktuella som anbudsgivare.
- Det kommer finnas båtar över och bland de grekiska rederierna finns det sammanslagningar på gång. Ett par av dem är redan verksamma i Östersjön.
Men Nordenbrinks stalltips är ändå att Destination gotland tar hem upphandlingen i slutändan.
- De är framförallt väldigt duktiga på att bygga bra båtar billigt, vilket jag tror de vinner på, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!