Vilka ämnen läser barnbarnen i skolan?
Vad gör barnbarnen hela dagarna? Vilka ämnen läser de och hur ser klassrummet ut? Är skolundervisningen som den var på min tid?Den här veckan kan far- och morföräldrar till barn på Montessoriskolan i Visby få svar på sina frågor.En av besökarna är farmodern Ing-Britt Korsell, som tycker att sexårige barnbarnet Hugo verkar trivas. Det blir nog ordning och reda på dem, får man hoppas! säger hon och skrattar.
I vanliga fall brukar friskolan Montessori ha öppet hus för anhöriga en gång varje år, men under ett besök i Småland så inspirerades rektor Tina Örnberg av en lokal skolas initiativ. De hade bjudit in far- och morföräldrar separat, för att i lugn och ro låta dem bekanta sig med barnbarnens skolgång och -miljö.
Inbjudningar delades följaktligen ut till barnens föräldrar, som i sin tur fick vidarebefordra meddelandet till sina föräldrar.
Intresset verkade vara stort, säger grundskoleläraren Ann-Sofie Stensdotter, som arbetat på Montessoriskolan på Gråbo i fem år.
Det är ett sätt för dem att se vad barnbarnen gör och kanske jämföra med när de själva var små.
<span class=MR>"Generationsresurs"</span>
Skolan har också planer på att fråga om några från "den äldre generationen" vill komma mer regelbundet, som en slags extra "generationsresurs" för barnen.
Friskolan har i dagsläget 33 barn i åldrarna 7-12 år. Några egentliga klassrum finns inte, studieytorna är fördelade i olika ämnesrum.
På övervåningen, den yngre avdelningen, sitter några barn och tränar på stavning vid ett bord. Vid ett annat räknar några matematik och i det största och innersta rummet finns stora soffor och en hängstol för bokläsning.
Där sitter Christine de Verder, 65, och barnbarnet Cornelia Steen, 8, på en stor matta på golvet. Ämnet är svenska och metoden ordpussel.
<span class=MR>Helt annorlunda skola</span>
Farmor är imponerad. Hon konstaterar att skolan är helt annorlunda jämfört med den strikta miljö hon minns.
Då hade man respekt på gränsen till rädsla för lärarna och egna initiativ uppskattades icke, berättar hon. Här får barnen själva planera stora delar av sin undervisning, så länge de håller sig inom de uppsatta läroramarna.
Det är otroligt att det finns sådana här skolformer. Här är lugnt och sansat och barnen arbetar i egen takt.
Efter en stund dyker hennes andra barnbarn Edvin, 11, upp. Han har fått gå ifrån sina lektioner på nedervåningen för att prata med tidningen.
Vi kan nog lära farmor om hur vi har det i skolan, säger han.
Cornelia håller med. Hon ler brett och tycker att det är roligt med farmors besök.
<span class=MR>Läsa och skriva</span>
I går hade dock inte fler än totalt fem mor- och farföräldrar hunnit komma på besök.
Två av dem hör till sexårige Hugo Alrik-Korsell, som tränar på att skriva bokstäver under farmor Ing-Britts överinseende. Hon tänker tillbaka och minns att hon i småskolan hade de en fritänkande lärare som hon tyckte mycket om.
Han var nog lite före sin tid, lät oss barn sitta ute och skriva och räkna.
Hugo verkar trivas, konstaterar hon. Han har alltid tyckt om att läsa och skriva.
Annars verkar många barn föredra teve och datorer, säger hon och funderar över utvecklingen.
Grundläggande. Det är mor- och farföräldrarvecka på friskolan Montessori och åttaåriga Cornelia Steen visar farmor Christine de Verder hur en svenskalektion kan gå till.
Bokstavsträning. Är favoritbokstaven H, månne?
Farmor. Ing-Britt Korsell tycker att barnbarnet Hugo Alrik-Korsell, 6, verkar trivas i skolan. "Han har alltid tyckt om att läsa och skriva", konstaterar farmor och farfar.Foto: ROLF JÖNSSON
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!