Remissvaret gäller förslaget till länsplan för regional transportinfrastruktur och omfattar tre konkreta förslag. Lokalklubben påpekar samtidigt att förslaget är mycket ambitiöst, men ställer sig tveksam till om pengarna verkligen räcker till att genomföra förslaget.
"När förslaget ställs mot den ekonomiska ram som finns till förfogande blir den omedelbara reflektionen att förslaget kan jämföras med ett 'lyxpalats' medan den ekonomiska ramen bara ger utrymme för en liten 'koja'."
De områden som klubben vill se högt prioriterade är:
- högre säkerhet på 140-vägarna så att hastighetsgränsen 90 km/h kan behållas i så hög utsträckning som möjligt
- bygga bort den kurviga vägen mellan Bro och Tingstäde
- cykelväg utmed väg 149 mellan Visby och Lummelunda
Klubben anser inte att det är försvarbart att bygga fler rastplatser eftersom det finns ett brett utbud av olika typer av platser att rasta på, samt att behovet av rastplatser främst gäller sommarmånaderna.
Gotlands kommun bör också kräva mer pengar från staten för att kunna genomföra förändringen.