Vill ha rättvisa fraktkostnader

Ett nytt långtidsavtal ska handlas upp för färjetrafiken med start 2017 mellan Gotland och fastlandet.Riktlinjerna tas fram av Trafikverket och Region Gotland samtidigt som LRF kämpar för lägre fraktpriser.

Rättvist. Nu tas kampen upp för rättvisa fraktkostnader.arkivfoto: tobias wallström

Rättvist. Nu tas kampen upp för rättvisa fraktkostnader.arkivfoto: tobias wallström

Foto: Tobias Wallström

gotland2012-01-10 04:00

På måndagen samlade LRF, Lantbrukarnas riksförbund, företrädare för politiker, regional utveckling vid regionen och länsstyrelse, näringsliv och företagare på Gotland.

- Vi lyfter frågan om godstrafiken till och från Gotland. Tanken är att påverka regeringen att lyfta ut frågan och fatta beslut om fraktpriserna innan 2017. Alla är eniga, vi måste agera gemensamt och påverka politikerna i trafikutskottet, säger Anna Törnfelt, ordförande i LRF Gotland.

LRF pekar på att osäkerheten i fraktkostnaderna i färjetrafiken skapar osäkerhet och hotar de gröna näringarna på ön. Ska företag leva vidare och våga satsa på ön måste villkoren vara tydliga.

-Sänkta fraktkostnader ger möjlighet till utveckling för produktion och förädling av produkter på Gotland. Det är till fördel för både producenter och konsumenter, säger Anna Törnfelt.

Hon räknar fram 34 procent i merkostnad, på grund av fraktpriserna, för öns företagare och summerar att målet är samma fraktpris för samma sträcka på land som över hav.


Samsyn
- Det nuvarande avtalet med "Gotlandstillägg" innebär mindre pengar som ska räcka till mer. Löper avtalet fram till 2017 betyder det att många av öns producenter inte kommer att finnas kvar då. Det gäller särskilt produktion av stora volymer, exempelvis morötter och ägg.

Efter mötet konstaterar Kjell Norman, länsstyrelsens medarbetare för kommunikation och infrastruktur, att det finns en samsyn på Gotland för utvecklingen av Gotlandstrafiken och fraktpris för gods.


Håller ställningarna
- Det finns en samlad enighet om likställighet i kostnader för frakt till och från Gotland jämförbar med den på fastlandet, bland alla som var med på mötet, bland dem utvecklingsdirektör Per Lindskog, som representerar regionen i trafikverkets styrgrupp, som redogjorde för det kommande långtidsavtalet, berättade Kjell Norman.

Även öns riksdagsledamöter, Gustaf Hoffstedt (M) och Christer Engelhardt (S), håller ställningarna och frontar gemensamt frågan om fraktpriserna.

- Något måste göras när det gäller fraktpriserna för godstrafiken till och från ön. Politik är det möjligas konst och grunden måste vara att samma fraktpriser ska gälla både på land och till sjöss, säger Gustaf Hoffstedt.

- Det handlar om strategi, samla argument, och föra en dialog med både regering och trafikutskott. Att Åke Svensson (S) och Lena Celion (C) representerar regionen i det kommande färjeavtalet är till fördel.

Lobbying eller lobbning (från engelskans lobby) innebär att intressegrupper i organiserad form framför sina åsikter till de politiska makthavarna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!