Vill ha säker och miljövänlig sjöfart

* Ja till en säker och miljövänlig sjöfart i Östersjön.
* Nej till minskad minibemanning och sämre säkerhet på Destination Gotlands kommande snabbfärjor.
* Svensk sjöfart under svensk flagg.
IVid lunchtid i går demonstrerade Seko sjöfolk I gränderna runt Almedalen i Visby. Vid Rederi AB Gotlands och Destination Gotlands kontor stannade marschen upp.

Gotland2002-07-11 04:00

­ Dagen innan i går, mitt under politikerveckan, kallade arbetsgivaren oss till förhandlingar angående uppsägningarna.
­ Det kändes som ett hån, och otänkbart att komma överens så förhandlingarna strandades, berättar Lennart Johansson i SEKO sjöfolk.
I går var han en av alla som gick i Seko och sjöfolkets demonstrationståg. "28 nej, 55 ja", stod skrivet på hans plakat, ett av många som pekade på krav på anständiga arbetsförhållanden för personalen och säkerhet för resenärerna.
På onsdagseftermiddagen samlades landets redareförening till seminarium i Visby. Två timmar innan talade Jan Rudén, tillträdande förbundsordförande i Seko, vid Hamnplan utanför anrika Ångbåtsbolaget.
­ I frågor om fartygssäkerhet och miljövänlig sjöfart i Östersjön sitter om en stund ett antal herrar på seminarium här i stan. Arrangör är en sammanslutning som går under namnet Sveriges Redareförening.
­ Den har i inlaga efter inlaga ondgjort sig över vad de kallar de svenska särreglerna för sjöfarten. En del av deras påpekanden kan man ha viss sympati för, men sett till helheten så är herrarna ute på grumligt vatten.
<span class=MR>Säkerhetsfrågor</span>
Vid demonstrationen pekade Seko sjöfolk på en säker och miljövänlig sjöfart i Östersjön, med krav på en nyanserad uppfattning i miljöfrågorna och ansvar för miljödeklarerad sjöfart i Östersjön.
Vad gäller säkerhet lyfte Seko sjöfart fram farhågorna inför snabbfärjorna som byggs i Kina och som, försenade till jultid, ska tas i gotlandstrafik.
­ För säkerhetsfrågorna finns anledning till oro. Destination Gotlands senaste förslag till minimibemanning på de nya snabbfärjorna.
­ De är kopior av de grekiskflaggade färjor som redan trafikerar Östersjön, men med en bemanning som är nästan dubbelt så stor som den bemanning Destination Gotland tänkt sig.
Bemanningsförslaget om 27 i stället för 55, det äventyrar säkerheten för både passagerare och personal. Jan Rudén noterade också att Redareföreningen avvisat det liggande förslaget att svensk arbetsmiljölagstiftning även ska gälla ombord på svenska fartyg.
­ Snacka om säkerhetstänkande. Nästa steg blir väl krav på att ta bort svenska kollektivavtal på svenska fartyg. det är ju också en särregel i internationellt perspektiv.
­ Seko kräver att den svenska arbetsmiljölagstiftningen ska gälla på alla svenska arbetsplatser, även ombord på svenska fartyg. Och i miljöfrågor måste vi agera både fackligt och politiskt över nationsgränserna runt Östersjön.
­ Det är en förutsättning för att säkerhets- och miljöfrågorna ska få genomslag.
Sjöfolket demonstrerar. På onsdagen demonstrerade Seko Sjöfolk mot bland annat destination Gotlands planer på att sparka upp emot 100 ombordanställda.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!