- För varje gång vi upprepar våra ståndpunkter kring den framtida Gotlandstrafiken så tror jag att de sjunker allt djupare in i infrastrukturministerns medvetande och gör nytta.
Det säger regionrådet Åke Svensson (S) efter gårdagens möte med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).
Tillsammans med oppositionsrådet Lena Celion (M), regiondirektör Bo Dahllöf och utvecklingsdirektör Per Lindskog träffade Åke Svensson infrastrukturministern i går i Stockholm.
- Det blev ett bra samtal. Catharina Elmsäter-Svärd är lyssnande och medveten om hur viktig trafiken är för oss på Gotland. Och vi fortsätter att utgå från de gotländska ståndpunkter som regionfullmäktige har antagit när det gäller, antal hamnar och andra saker, säger Åke Svensson.
Det som gör samtalen komplicerade är att det ännu inte är klart om avtalet med Rederi AB Gotland kommer att förlängas två år, till 2017, eller om upphandlingen måste vara klar när det ordinarie avtalet löper ut 2015.
Skärpta miljökrav
Vid gårdagens möte pratade man bland annat om hur de skärpta miljökrav som EU-kommissionen föreslår för svavelutsläpp från färjetrafiken från 2015 kommer att påverka trafiken.
- Vi betonar att staten måste stå som garant för de merkostnader som det kan innebära. Samtidigt är det inte självklart att förslaget går igenom, säger Åke Svensson.
Behöver mer tid
Regeringen har nämligen inte accepterat EU:s reviderade svaveldirektiv, utan arbetar nu för att ett bestämt årtal inte ska införas i EU:s svaveldirektiv.
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd anser att det behövs mer tid för att se vilka konsekvenser direktivet kan få, hur tillgången på lågsvavligt bränsle utvecklas och hur teknikutvecklingen framskrider.