Vill inte avbryta upphandling
- Jag tror en öppen dialog är mer framkomlig än ultimativa krav. Så säger kommunalrådet Eva Nypelius med anledning av det krav på avbruten färjetrafikupphandling som gruppen "Gotlandsintressenter i samverkan" i går sände till landets nya infrastrukturminister.
Varit tydliga
- Jag tycker vi varit mycket tydliga med att klargöra att det varit vår ambition, säger hon.
Kommunledningen har redan kontaktat departementet och begärt ett möte med Åsa Torstensson. Något datum är ännu inte utsatt, men det blir troligen i mitten av november, säger Eva Nypelius.
Förutsättningslöst
Hon klargör också att det är fråga om ett förutsättningslöst möte; en dialog med departementet.
Och det är kommunledningens uppvaktning. Kravet från organisations-Gotland i form av "Gotlandsintressenter i samverkan" om att avbryta den nyss inledda upphandlingen kommer inte att tas upp.
Vill ha dialog
Eva Nypelius är tveksam till den typen av ultimativa krav.
- Jag tror man måste föra en öppen dialog utan att vara låst av specifika krav på att departementet ska göra det eller det, säger hon.
- Det viktiga för oss är att bibehålla bra transportstandard på färjetrafiken till och från Gotland. Och vad vi menar med det har vi punktat ned i det sjupunktsprogram som både ett enigt kommunfullmäktige och hela organisations-Gotland ställde sig bakom redan i våras, fortsätter hon.
Att även andra grupperingar agerar och lobbar i trafikfrågan tror hon är bra.
Olika roller
- Det kan vara bra att jobba på olika spår, säger hon. Vi har olika roller i det här.
Men samtidigt anser hon det oerhört viktigt att det är samma budskap som förs fram. Och hon säger att det är kommunen som genom sina folkvalda ska föra Gotlands talan.
Enighet avgörande
Enigheten kring budskapet kan vara avgörande. Enligt vad GT hört av då aktiva politiker var det bristen på enighet från ön som gjorde att upp uppgörelse angående transportstödet i mitten på 1990-talet gick om intet. Kommunledningen och departementet ska ha befunnit sig i ett regelrätt förhandlingsläge när brev med krav från en part på Gotland damp ned.
- "Återkom när ni är eniga", lär ministern då ha sagt och någon uppgörelse träffades inte.
Detta är de sju punkter med krav på färjetrafiken som samtliga partier på Gotland samt företrädare för närings- och föreningsliv enats om:
Trafik till två fastlandshamnar
Bastrafik med två dubbelturer per dygn, cirka 3 timmar, på den norra linjen och en dubbeltur per dygn, cirka 3 timmar, på den sydliga linjen
Trafiksystemet ska inrymma utvecklingsmöjligheter och flexibelt kunna anpassas till nya förutsättningar
Konkurrenskraftiga och låga "vägpriser" för gotlänningar, besökare och godstransporter. Kostnaden skall inte överstiga vad det kostar motsvarande sträcka på landsväg.
För likvärdiga konkurrensförutsättningar måste merkostnaderna för gods i färjetrafiken neutraliseras - fraktproblematiken måste få en långsiktigt hållbar lösning.
Långsiktiga och stabila förutsättningar för näringsliv och familjer på Gotland. Exempelvis får avtalet inte innebära orimliga kostnadsövervältringar på grund av oljeprisförändringar.
Fartygen ska vara säkra och komfortabla. Nuvarande nivå är minimistandard.
Trafik till två fastlandshamnar
Bastrafik med två dubbelturer per dygn, cirka 3 timmar, på den norra linjen och en dubbeltur per dygn, cirka 3 timmar, på den sydliga linjen
Trafiksystemet ska inrymma utvecklingsmöjligheter och flexibelt kunna anpassas till nya förutsättningar
Konkurrenskraftiga och låga "vägpriser" för gotlänningar, besökare och godstransporter. Kostnaden skall inte överstiga vad det kostar motsvarande sträcka på landsväg.
För likvärdiga konkurrensförutsättningar måste merkostnaderna för gods i färjetrafiken neutraliseras - fraktproblematiken måste få en långsiktigt hållbar lösning.
Långsiktiga och stabila förutsättningar för näringsliv och familjer på Gotland. Exempelvis får avtalet inte innebära orimliga kostnadsövervältringar på grund av oljeprisförändringar.
Fartygen ska vara säkra och komfortabla. Nuvarande nivå är minimistandard.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!