"Vill skapa stolthet bland de boende på ön"

Regionfullmäktige beslutade att godkänna den nya varumärkesplattformen för Gotland. Det är ytterligare ett steg i arbetet med att nå visionen till år 2040.

Karin Bill och Eva Nypelius går nu vidare med varumärkesarbetet och den nya plattformen.

Karin Bill och Eva Nypelius går nu vidare med varumärkesarbetet och den nya plattformen.

Foto: Fredrik Pettersson/Malin Stenström

Gotland2021-03-29 19:25

Arbetet med att ta fram en ny varumärkesplattform för Gotland har pågått parallellt med utvecklingen av Vårt Gotland 2040, den nyligen antagna regionala utvecklingsstrategin. Regionfullmäktige beslutade under måndagen att godkänna den nya varumärkesplattformen.

– Vårt Gotland 2040 sätter riktningen för hur vi på ön tillsammans skall skapa en hållbar framtid på Gotland. Ett starkt och tydligt varumärke stärker attraktionskraften och bidrar till en positiv samhällsutveckling samt att vi når våra mål och vår vision, säger Eva Nypelius (C), regionstyrelsens ordförande.

Sedan tidigare har bilden av Gotland präglats av att vara ett besöksmål under sommaren, men nu pågår arbetet med att stärka bilden av Gotland som ett attraktivt besöksmål året runt och som en plats att bo, leva och verka på. Genom stärkt samverkan är målet att varumärket bättre ska stötta gotländska företag och produkter.

– Vi vill skildra Gotland och livet här mer ärligt, både för oss som bor här och för omvärlden. Ön är full av kontraster, liv och möten. Gotland ska inte visas upp som en vacker kuliss, utan som en kreativ och magisk plats full av liv. Vi vill skapa stolthet hos oss som bor här, och inspirera de som inte har turen att göra det, till att besöka oss eller bli våra nya grannar och kollegor, säger Karin Bill, marknads- och varumärkesansvarig för varumärket Gotland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!