Vinterväglaget har medfört 200 procents bärgningsökning

Vi har haft enormt mycket den här vintern. Det har nog varit en 200 procent mer än en grön vinter. Det konstaterar Kurt Grönhagen vid Assistancekåren.

Bråda tider. Bilbärgarna har haft fullt upp i vinter. arkivfoto: henrik radhe

Bråda tider. Bilbärgarna har haft fullt upp i vinter. arkivfoto: henrik radhe

Foto: Henrik Radhe

Gotland2011-03-03 04:00

- I dag har det varit lagom med bärningar, mest i och i närheten av Visby, noterade Kurt Grönhagen vid Assistancekåren om läget på onsdagen.

Men totalt sett under vintern har det varit en markant ökning jämfört med en gotländsk "normalvinter", det vill säga den gröna varianten.

- Vi har haft enormt mycket, det har nog varit 200 procent mer än en grön vinter. Det har också varit fler tyngre fordon som drabbats, de gör vad de kan för att komma fram med sina varor.

- Vi har haft tre bilar i gång de flesta dagarna under vintern. Man tycker synd om bilisterna när de ibland får sitta och vänta men vi gör vad vi kan. Och är det besvärligt väglag tar det ytterligare tid för oss att komma fram. Vi utgår från Visby och sen dirigerar vi runt bilarna. Ibland har vi tur så att bärgningarna är nära varandra men ibland blir det längre ifrån.

På sistone har skarp kritik riktats mot isvallarna/spåren på en del av det gotländska vägnätet, bland annat på Fårö där de medfört avåkningar. Men Kurt Grönhagen anser inte att de utgör en större avåkningsorsak än någon annan kopplad till vinterväglaget.

- Det är ingen markant större ökning för den skull. Men just på Fårö har jag inte varit på sistone. Men på vissa håll är det spårbildning och det kan vara svårt för väghållarna att hinna med. Det är hyvling som skall till. Salt hjälper väl också men vi ska vara glada så länge vi slipper det.


Extra utrustning
Kurt Grönhagen manar bilisterna att vara uppmärksamma på väglaget och anpassa hastigheten. Och så ha med lite extra utrustning när klimatet är bistert och medför risk för av- och fastkörning.

- Man ska inte åka ut med tom tank utan ha så att man kan ha motorn igång och hålla värmen. Och så ska man ha riktiga vinterkläder med sig när det är extrema förhållanden så att man kan sitta i bilen och klarar ett stopp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om