Visade upp sina föremål på mässa i Paris

Ikea öppnade fransmännens ögon för nordisk formgivning. Att det finns en marknad för mer exklusiva produkter från Sverige är Sara Kahlin övertygad om. I september visar hon upp en rad Gotlandstillverkade föremål på en stor formgivningsmässamässa i Paris.

Gotland2004-04-06 04:00
När mässan Maison&Objet den 3 september öppnar i Paris-Nord Villepinte kommer en rad gotländska produkter att visas upp. Möbler från Guteform i Burgsvik och Todej i Västergarn finns med i den gotländska montern, som även presenterar ljusstakar i betong av Tove Adman, fajans av Ingela Karlsson, skinnprodukter från Skymnings och Qaskad, samt brukskeramik från Atterdag 5 (Camilla Jensen). Även skulptören Sanny Laurin medverkar. Mässan pågår fem dagar och samlar flera tusen utställare inom områden som möbler, inredningsformgivning, textil och konsthantverk.
<span class=MR>Första försök</span>
­ Det här är ett första försök att marknadsföra gotländska produkter i Frankrike, säger Sara Kahlin som i projektet Änge driver lanseringen.
Sara Kahlin känner till gotländskt hantverk efter att ha tillbringat flera somrar på Gotland. Hon är utbildad civilekonom, och gjorde under utbildningen sin praktik i Paris och har sedan blivit kvar i Frankrike. Nu har Sara Kahlin bott där i tio år och arbetat med marknadsföring. Hon vet hur fransmännen möblerar sina hem.
­ Fransk inredning har av tradition varit mörkt och tung, men på senare tid har intresset för det ljusa nordiska vaknat, säger hon.
<span class=MR>Tio varuhus</span>
Ikea har varit etablerat i Frankrike många år och har nu tio varuhus i landet. Genom köpet av butikskedjan Habitat har Ikea stärkt sitt inflytande över hur de franska hemmen ska inredas.
­ Jag är övertygad om att det finns en målgrupp i Paris som passar de gotländska tillverkarna. En grupp som intresserar sig för formgivning och gärna betalar lite mer för kvalitet, säger Sara Kahlin.
Om responsen från mässan blir positiv tänker Sara Kahlin fortsätta att marknadsföra gotländskt i Paris.
<span class=MR>90 000 kronor</span>
­ Då gäller det att hitta butiker som matchar målgrupp och produkter, säger hon och tillägger:
­ Trots att svensk formgivning är uppmärksammad utomlands så finns det nästan inga butiker som enbart satsar på svenskt, förutom några som säljer glas.
Den gotländska satsningen på Maison&Objet kostar nära 90 000 kronor. Hälften satsar Sara Kahlin och de gotländska företagen själva, övrigt är stöd från EU Leader+ och Gotlands kommun.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om