– Vi kommer ha mer aktivitet än någonsin. Som mediebolag kommer vi kunna visa vad vi kan erbjuda i samhällsdebatten, säger Carin Sjöberg, vd för Gotlands Media.
I Almedalen kommer den så kallade Gotlandsscenen finnas – ett samarbete med EFN, Handelsbankens webb-tv.
– De kommer göra dagliga sändningar från scenen och vi kommer att ha möjlighet att använda tekniken och anordna debatter med lokalt perspektiv. Almedalen är mycket här och nu, så vi får se vilka som kommer att debattera, säger Carin Sjöberg.
I Almedalen kommer bland annat Mats Pettersson, redaktionschef helagotland.se, och Cristina Jardim Ribeiro, redaktör almedalen.net, att synas varje förmiddag under veckan. Tommy Wahlgren kommer att leda samtalet då man diskuterar vad som hänt det senaste dygnet och vad som är på gång i Almedalen.
– Jag är stolt över satsningen. Det är första gången vi gör det här. Vi kommer till exempel att analysera talet från föregående kväll och diskutera snackisarna för dagen, säger Mats Pettersson.
Gotlands Media kommer att ha representanter från mediehuset på plats nere i Almedalen.
– Vi hoppas på ett levande samtal med gotlänningar och besökare, säger Carin Sjöberg.
Gotlands Media kommer under onsdagen samarbeta med Riksidrottsförbundet, då hela dagen vigs åt idrott.
– Bland annat kommer Riksidrottsförbundets ordförande Karin Mattsson Weijber att debattera med lokala representanter ur näringslivet och politiken. Redaktionscheferna kommer att debattera om hur vi ser på sportbevakningen, säger Carin Sjöberg.