Visby är på väg att bli en förlorare i kryssningstrafiken

Visby är på väg att bli en förlorare i kryssningstrafiken i Östersjön. Medan många andra hamnar bygger ut och utökar minskar kryssningstrafiken på Visby.
- Kryssningsfartygen blir allt större och Visby hamn räcker inte längre till. Något måste göras, konstaterar Christian Britse vid Ekmans.
- Helt riktigt - och jag försöker trycka på för att något skall hända, säger kommunens hamnchef Bertil Klintbom.

Gotland2006-05-10 06:00
Vid Ekmans har man på senare år alltmer märkt rederiernas ovilja att hamna på osäkra Visby redd i stället för att kunna gå in till kaj.
- Man säger att vårt läge mitt i Östersjön är enastående, Visby är ett fantastiskt besöksmål - men hamnen kommer att ta död på kryssningstrafiken hit, sammanfattar Christian Britse.
- Vi måste åtminstone få igång en debatt om vad Gotland vill när det gäller kryssningstrafiken, och dessutom få till stånd en utredning om vad man kan tänka sig att göra med Visby hamn. Kanske kan man gå utanför yttre piren, där finns i alla fall djup så att det räcker.

Alternativ Slite?
Hamnchefen Bertil Klintbom har länge tryckt på för att något måste hända.
- Vi hoppas närmast på att staten skall bidra till att fördjupa Visby hamn, men det är ju i främsta hand för den ordinarie färjetrafiken, säger han.
- Ett alternativ kan vara Slite, där vi nu diskuterar med staten om reservläge för färjetrafiken eftersom Kappelshamn är för litet för de nya färjorna. Kanske Slite kan utnyttjas också för kryssningstrafiken, man kan ju bussa passagerarna till Visby.
- Klart är att kryssningstrafiken betyder mycket för Gotland. och då även för jobben. Jag skulle hoppas att öns turistnäring ville enas om att satsa mer för kryssningstrafiken, det finns dem som inte inser trafikens betydelse. Och tänk om man vid högskolan, som ett slags examensarbete, ville undersöka hur mycket kryssningstrafiken egentligen ger Gotland. Jag tror att det är åtskilligt.

Minus 20 procent
Årets kryssningstrafik, som för övrigt inleds med "Lily Marlene" på måndag, väntas ge runt 90 000 passagerare. I fjol låg siffran runt 115 000. Alltså en minskning med 25 000 passagerare - eller drygt 20 procent. Inga bra siffror.
- Bland annat tappar vi Aida-båtarna och Costa-båtarna som går Visby förbi. De har nu större båtar och väljer därför andra hamnar i Östersjön. Ett stort tapp, konstaterar Christian Britse.
En nykomling i sommar är Mediterranien Shipping Company´s "Lirica" som gör sex anlöp och har kapacitet för 1 700 passagerare per gång. Rederiet har tidigare kunnat gå till kaj och varit nöjda med det, men nu tvingas det ut på redden.
En annan nykomling är Birka Princess´s efterföljare "Birka Paradise" med premiär i Visby på pingstafton. Birka har tidigare legat vid fyrans färjeläge vid Holmen och varit mycket nöjda med det, men det större nybygget måste nu gå ut till sjuans läge, kryssninsgkajen. En klart sämre placering för passagerarna.

Flera systrar
Nykomling i sommar är också Fred Olsens "Boudicca" som för övrigt är systerfartyg med "Albatros" och som hör till de fartyg som inleder kryssningssäsongen i Visby i maj.
Tre andra systrar till Visby i sommar är "Blue Moon" (ex Delphin Renaissance), "Insignia" och "Minerva II" - alla dock tillhörande olika rederier.
Totalt räknas med 112 anlöp till Visby i sommar, en minskning från i fjol med cirka 40.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om