Visby lockar inte turister<br> på kryssning att gå iland

Ta bättre hand om era kryssningsturister!
Den uppmaningen levererade Maria Guggenberger, kryssningsansvarig i Stockholms hamn, när hon igår medverkade vid Trygghetsrådets branschdag i Visby om turism.

Gotland2004-10-22 04:00
Visby är en av Europas stora kryssningshamnar, både sett till antal anlöp och antal passagerare.
-För att inte vara huvudstad är det en av de allra största, sa Maria Guggenberger.
I Sverige är bara Stockholm större. Och det finns ingen annan svensk hamn som kommer ens i närheten av Visby när det gäller antal anlöp av kryssningsfartyg.
Göteborg och Helsingborg hade i fjol cirka 15 anlöp var. Visby hade 119.
-Till nästa sommar är redan över 140 anlöp anmälda till Gotland, sa Maria Guggenberger.
Gotland och Visby är ett uppskattat resmål och mycket populärt bland kryssningsrederierna.
Men det är en turism som glöms bort, tycker Maria Guggenberger.
-Ja, och särskilt i Visby. Samarbetet mellan hamnen och destinationen är alldeles för dåligt. Turistbyråns engagemang för kryssningsverksamheten är väldigt sval, tycker jag, sa hon vid en intervju GT fick med henne efter föredragningen i Oscarssalen.
Hon menar att med en ganska liten insats skulle Gotland och Visby kunna både höja servicen för de besökande kryssningsturisterna - och tjäna en bra slant.
-Här finns pengar att hämta, menar hon.
<span class='mr'>Butiker inte öppna</span>
Enligt beräkningar spenderar kryssningsturister i Östersjöområdet cirka 1000 kronor per person och dag när de går iland.
Vid anlöpen i Visby är det dock många som väljer att stanna kvar ombord. Enligt Maria Guggenberger finns det missnöje med både information och service.
-Passagerare klagar bland annat över att butiker inte är öppna när de kommer, de har svårt att hitta och får dåligt med information, berättade hon.
Med litet god vilja skulle man kunna ändra den här bilden, menar hon. Om handeln och turistbyrån tog tag i det tillsammans.
-Redan nu vet vi vilka fartyg som kommer nästa sommar. Vi vet att fyra söndagar under två månader kommer det att anlända kryssningsfartyg till Visby. Varför inte redan nu planera in att ha extra öppet i butikerna de söndagarna! Och kanske rent av flytta ned en del försäljning till hamnen, det har vi gjort i Stockholm med gott resultat, sa hon.
<span class='mr'>Skicka informatör</span>
Hon föreslår också att turistbyrån skickar ut en turistinformatör ihop med agenten till fartygen när det anlänt.
-För att locka fler att gå iland. Det skapar både trygghet och nyfikenhet och får fler att våga gå av.
I Stockholm spenderade enligt statistik från år 2001 besökande kryssningsturister 159 miljoner kronor. Antalet anlöp var då 191.
-Vi jobbar aktivt mot den här gruppen i Stockholm, destinationen och hamnen tillsammans. Och vi försöker även nå besättningsmännen; lockar dem iland med olika rabatter och erbjudanden, sa hon.
-Kryssningsturisterna är en köpstark grupp. Många åker också på kryssning för att testa nya områden, så det är en bra grupp att bearbeta för återbesök, menade Maria Guggenberger.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!