Visby-Oxelösund enda alternativet

Rikstrafiken kommer att se över villkoren för färjetrafiken på nytt.
Bland annat ska enhamnsalternativet till Oxelösund och flygförbindelse till Växjö övervägas.
- Oljepriserna kommer att bli dyrare framöver, och vi måste fundera på vad som kan väga upp priset. Vi har även klimatfrågor att ta hänsyn till, säger Rikstrafikens generaldirektör Staffan Widlert.

Gotland2007-04-14 06:00
Just nu pågår förhandlingar med anbudsgivare om vem som ska få driva färjetrafiken från och med 2009 och därefter sex eller tio år framåt.
Vilket rederi som kommer att sköta trafiken är ännu inte klart och som tidigast tar Rikstrafiken beslut i juni. Men redan under 2007, tror Rikstrafikens generaldirektör Staffan Widlert, diskussionen kommer i gång inför nästa anbudsomgång.
Förfrågningsunderlaget ska ses över i sin helhet. Bland annat ska alternativet med trafik till endast Oxelösund åter utvärderas. Här kommer även det statliga ägandets för- och nackdelar vägas, och effekten av olika hastighetsalternativ ses över grundligt.

Fullt möjligt
Alternativet med ett statligt ägandet kan ha fördelar och erbjuda långsiktig trygghet. Samtidigt finns risk att båtarna då byts sällan, anser Staffan Widlert.
Det är viktigt att i tid se över förutsättningarna inför nästa upphandling eftersom det tar tid om staten ska gå in och äga och bygga färjorna.
- Men det skulle vara fullt möjligt att hinna få fram färjorna, tillägger han.
Även flygalternativet till Växjö som är under utredning, ska övervägas.
- Det är för tidigt att säga om flyg kommer att bli ett alternativ, men vi kommer att läsa det här med intresse och se på frågan, säger Staffan Widlert.
Han påpekar att det är viktigt att få med gotlänningarnas syn på färjetrafiken och i början av 2008 tror han att diskussioner med gotländska företrädare kan vara igång.

Besked dröjer
Sista tiden att lämna in anbud för färjetrafiken var i januari år. Efter det har förhandlingar och diskussioner med anbudsgivare pågått.
Tidigast i juni kommer beslutet om vem som ska driva färjetrafiken, men enligt reglerna kan Rikstrafiken vänta med beslutet om färjetrafiken fram till december i år.
- Det här är en stor fråga för båda parter, och det är viktigt att vi får till ett bra avtal, säger Staffan Widlert.
På Gotland har bland annat kommun, länsstyrelse, näringsliv, Visby stift och vägpris.nu ställt sig bakom ett sjupunktsprogram. Det skickades till Näringsdepartementet och Rikstrafiken och arbetades fram innan den upphandling som pågår nu började.

Gemensamma krav
Snabbgående färjor och flera dagliga turer samt priser som inte överstiger landsvägspriserna är några av kraven.
- Vi har en gemensam ståndpunkt och vill ha trafik till två hamnar, både i söder och norr. Vi är öppna för olika lösningar, men i dagsläget ser jag inte att några alternativ är möjliga, säger kommunstyrelsens ordförande Eva Nypelius.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om