Visby-planet fick landa med ett noshjul
En Fokker 50 med 13 passagerare och tre besättningsmän fick punktering i luften mellan Stockholm och Visby på tisdagsmorgonen. Ingen av de ombordvarande kom till skada. Piloten vände tillbaka till Arlanda där varningslarm hade utlösts. Landningen genomfördes med varskodd polis och sjukhus samt brandmän på plats.
Skyways satte därefter in ett ersättningsflyg och passagerarna flögs till Visby med ersättningsplanet som landade klockan 10.40, alltså två timmar sent, på Visby flygplats. Men först höll besättningen debriefing på Arlanda med passagerarna.
- Även om landningen genomfördes så gott som normalt kan passagerare uppleva obehagskänsla. Därför är det viktigt med debriefing. Då kan kaptenen bedöma passagerarnas eventuella obehag och planets personal och passagerare får tillfälle att prata om det inträffade, konstaterar Mikael Wångdahl.
Planet, en Fokker 50 med 16 personer ombord, avgick enligt tidtabell från Arlanda på tisdagsförmiddagen. Från luften, innan landning på Visby flygplats, rapporterade piloten om punktering på ett av de två noshjulens däck till flygledaren i tornet och planet vände åter mot Stockholm.
- På Arlanda utlöstes därefter säkerhetsmässigt ett sedvanligt varningslarm. Det innebär sedvanlig beredskap med brandmän på plats i bilar och att polis och sjukhus varskos, berättar Niclas Härenstam som är Luftfartsverkets presschef på Arlanda.
Sällsynt
Han konstaterar att statistiskt sett är ett utlöst varningslarm en sällsynt händelse. På Arlanda utlöses varningslarm statistiskt sett 25 gånger per år på 230 000 flyg. Men i förrgår, på måndagen, utlöstes två varningslarm. Och i går, på tisdagen, utlöstes ytterligare ett varningslarm.
- Punktering på ett av de två noshjulens däck innebär inte någon fara. Det betyder bara att det andra används i stället. En sådan punktering utgör alltså inte någon säkerhetsfara, men av flygsäkerhetsmässiga skäl dras alltid varningslarmet igång när något sådant händer, förklarar luftfartsverkets presschef på Arlanda.
Vid tisdagsmorgonens flygning mellan Stockholm och Visby vände planet i luften och i stället för att landa på Visby flygplats genomfördes landningen på Arlanda.
En anledning till detta, enligt luftfartsverket, är att hangarresurserna där är bättre.
- Systemet för larm är väl intrimmat och det första steget är att varningslarm utlöses. Därefter kan nästa steg, haverilarm, sättas igång men det fanns ingen anledning till i detta fall när det gällde konstaterar Niclas Härenstam.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!