Under onsdagen kom beskedet frÄn Region Gotland att det blir företaget Telepass AB som kommer att tillhandahÄlla förare och fordon till bland annat fÀrdtjÀnst och sjukresor pÄ ön. Telepass lÀmnade lÀgst pris pÄ 12 av de 13 delar som handlats upp i det som regionen kallar "Transportör 2022-2026".
Taxi Visby 20 70 70 AB, som driver trafiken i dag, tilldelades den sista och trettonde delen som enbart handlar om att tillhandahÄlla ett reservfordon. Beskedet slÄr hÄrt mot företagets runt 50 anstÀllda.
â De blir ju uppsagda allihop och vi lĂ€gger förmodligen ner bolaget. Det hĂ€r Ă€r en sĂ„dan stor del av vĂ„r verksamhet, sĂ€ger Jimmy Leandersson, vd för Taxi Visby. Han fortsĂ€tter:
â Vanligtvis erbjuds ju chaufförerna jobb i de nya bolag som tar över men det Ă€r inte alltid förarna vill. Jag har pratat med ett par stycken som har meddelat att de inte kommer att fortsĂ€tta.
Jimmy Leandersson har svÄrt att se hur Telepass ska kunna klara att sköta trafiken med det pris de har lÀmnat i de vinnande anbuden. Enligt honom ligger Telepass priser cirka 20 procent under de hans företag har lÀmnat och han funderar redan pÄ att överklaga Region Gotlands beslut.
â Det kĂ€nns som att man bara försöker gĂ„ in och ta marknaden och det vet jag inte om det Ă€r okej ur konkurrenssynpunkt. Det kĂ€nns som att det finns en chans för att vi fĂ„r gehör för att de har lĂ€mnat ett orimligt lĂ„gt anbud. Men det fĂ„r förvaltningsrĂ€tten avgöra.
Upphandlingen har delats upp i olika paket av fordon och förare för att göra det möjligt för mindre entreprenörer att lÀmna anbud pÄ delar av verksamheten. Men bara tvÄ anbud har kommit in och de har omfattat alla 13 paket. Region Gotland ansÄg att anbuden var likvÀrdiga och det blev dÀrför priset som fick avgöra. Telepass lÀmnade alltsÄ lÀgst pris pÄ de flesta delarna och tilldelades dÀrför större delen av upphandlingen.
â Det kĂ€nns jĂ€ttebra och vi ser fram emot att skapa en lokal organisation pĂ„ Gotland för det, sĂ€ger Otto Svensson, vd för Telepass.
Han rÀknar med att rekrytera runt 40 förare pÄ ön för att klara verksamheten.
â Vi tror att det finns duktiga förare som utför uppdraget i dag.
SÄ de som jobbar med det nu har chans att jobba hos er i stÀllet?
â JadĂ„, sĂ€ger Otto Svensson.
Den upphandlade trafiken vÀrderas till cirka 30 miljoner kronor per Är och blir en ganska stor del av Telepass verksamhet.
â Det blir ungefĂ€r 7,5 procent av Telepass omsĂ€ttning. Det blir viktigt för oss, passar in i vĂ„r verksamhet och vi vill göra det med hög kvalitet.
Synpunkten frÄn Jimmy Leandersson om att de lÀmnat ett vÀldigt lÄgt pris, tar Otto Svensson med ro.
â Vi har gjort ett genomarbetat anbud och vet att vĂ„ra priser fungerar, sĂ€ger han.
Vad gör ni om beslutet överklagas?
â Det Ă€r bara att avvakta, förvaltningsrĂ€tten har ju en tendens att ta lite tid pĂ„ sig. Men vi fĂ„r ha en dialog med regionen, sĂ€ger Otto Svensson.
Jyrki Vainio, enhetschef för kollektivtrafiken pÄ Gotland, Àr glad över snart ha nytt ett avtal pÄ plats.
â Jag Ă€r hur nöjd som helst över att vi har fĂ„tt till ett avtal och med att det var tvĂ„ vĂ€lrenommerade företag som lĂ€mnade in anbud. Det tyder pĂ„ att det finns frisk konkurrens.
Det nya avtalet ska börja gÀlla den 1 juli och ett avtal kan skrivas tidigast den 25 januari.
â Om det inte blir ett överklagande, dĂ„ skjuts det pĂ„ framtiden, sĂ€ger Jyrki Vainio.