Under onsdagen kom beskedet från Region Gotland att det blir företaget Telepass AB som kommer att tillhandahålla förare och fordon till bland annat färdtjänst och sjukresor på ön. Telepass lämnade lägst pris på 12 av de 13 delar som handlats upp i det som regionen kallar "Transportör 2022-2026".
Taxi Visby 20 70 70 AB, som driver trafiken i dag, tilldelades den sista och trettonde delen som enbart handlar om att tillhandahålla ett reservfordon. Beskedet slår hårt mot företagets runt 50 anställda.
– De blir ju uppsagda allihop och vi lägger förmodligen ner bolaget. Det här är en sådan stor del av vår verksamhet, säger Jimmy Leandersson, vd för Taxi Visby. Han fortsätter:
– Vanligtvis erbjuds ju chaufförerna jobb i de nya bolag som tar över men det är inte alltid förarna vill. Jag har pratat med ett par stycken som har meddelat att de inte kommer att fortsätta.
Jimmy Leandersson har svårt att se hur Telepass ska kunna klara att sköta trafiken med det pris de har lämnat i de vinnande anbuden. Enligt honom ligger Telepass priser cirka 20 procent under de hans företag har lämnat och han funderar redan på att överklaga Region Gotlands beslut.
– Det känns som att man bara försöker gå in och ta marknaden och det vet jag inte om det är okej ur konkurrenssynpunkt. Det känns som att det finns en chans för att vi får gehör för att de har lämnat ett orimligt lågt anbud. Men det får förvaltningsrätten avgöra.
Upphandlingen har delats upp i olika paket av fordon och förare för att göra det möjligt för mindre entreprenörer att lämna anbud på delar av verksamheten. Men bara två anbud har kommit in och de har omfattat alla 13 paket. Region Gotland ansåg att anbuden var likvärdiga och det blev därför priset som fick avgöra. Telepass lämnade alltså lägst pris på de flesta delarna och tilldelades därför större delen av upphandlingen.
– Det känns jättebra och vi ser fram emot att skapa en lokal organisation på Gotland för det, säger Otto Svensson, vd för Telepass.
Han räknar med att rekrytera runt 40 förare på ön för att klara verksamheten.
– Vi tror att det finns duktiga förare som utför uppdraget i dag.
Så de som jobbar med det nu har chans att jobba hos er i stället?
– Jadå, säger Otto Svensson.
Den upphandlade trafiken värderas till cirka 30 miljoner kronor per år och blir en ganska stor del av Telepass verksamhet.
– Det blir ungefär 7,5 procent av Telepass omsättning. Det blir viktigt för oss, passar in i vår verksamhet och vi vill göra det med hög kvalitet.
Synpunkten från Jimmy Leandersson om att de lämnat ett väldigt lågt pris, tar Otto Svensson med ro.
– Vi har gjort ett genomarbetat anbud och vet att våra priser fungerar, säger han.
Vad gör ni om beslutet överklagas?
– Det är bara att avvakta, förvaltningsrätten har ju en tendens att ta lite tid på sig. Men vi får ha en dialog med regionen, säger Otto Svensson.
Jyrki Vainio, enhetschef för kollektivtrafiken på Gotland, är glad över snart ha nytt ett avtal på plats.
– Jag är hur nöjd som helst över att vi har fått till ett avtal och med att det var två välrenommerade företag som lämnade in anbud. Det tyder på att det finns frisk konkurrens.
Det nya avtalet ska börja gälla den 1 juli och ett avtal kan skrivas tidigast den 25 januari.
– Om det inte blir ett överklagande, då skjuts det på framtiden, säger Jyrki Vainio.