Myndigheten kräver nu att skolan yttrar sig över det som har skett.
Går barn- och utbildningsförvaltningens besparingar ut över de elever som har det svårt i skolan? Snålar skolorna med extra resurser för de elever som har svårt att nå upp till målen?
Det handlar om skolsituationen för en grundskoleelev. Elevens förälder reagerade mot att skolan inte verkar sätta in resurser för att hjälpa eleven och slog larm genom att skicka in en anmälan till Skolverket i december. Ärendet har nu lämnats över till skolinspektionen som sedan den 1 oktober 2008 är den myndighet som har övertagit tillsynen över skolväsendet.
Föräldern beskriver hur svårt eleven har det i skolan. Hur denne fick gå om andra klass i samråd mellan föräldrar och skola. Att eleven nu går i fjärde klass men har inte uppnått målen i skolan. Föräldern skriver vidare att skolan inte heller har satt in några extra resurser för att hjälpa eleven mer än att läraren i den "nya" tvåan gav extra lektioner i matte.
Nu går eleven i fyran och föräldern beskriver hur man försöker hjälpa till hemma med läxorna men att det inte alls räcker till utan att skolan måste sätta in särskilt stöd för att eleven ska kunna få de kunskaper som man har rätt till som grundskoleelev i en svensk skola.
Föräldern skriver att skolan är skyldig att göra en utredning om varför en elev måste gå om en årskurs men att någon sådan utredning ännu inte har gjorts fastän det har påtalats för skolans rektor.
I brevet skriver föräldern med fet stil att Skolverket måste göra så att eleven får den hjälp som det är i behov av och har rätt till.
Skolledningen till svars
I den begäran om yttrande som skolinspektionen har skickat till den aktuella skolan står det att myndighetens utredning gäller från och med läsåret 2006 och det finns en rad frågor som skolledningen nu måste svara på.
Skolinspektionen vill få klarlagt när skolan först fick kännedom om elevens stödbehov och vilka uppgifter som framkom då. Att skolledningen nu måste redovisa vad som har framkommit i utredningen och vilka slutsatser skolan har dragit. Hur och när skolan har utrett stödbehovet och vad utredningen visade.
De åtgärder som skolledningen har satt in ska redovisas i kronologisk ordning. Skolledningen ska även beskriva vilken uppföljning av åtgärderna som har gjorts och vilka slutsatser skolan har dragit.
Vidare måste skolledningen nu skicka in utarbetade åtgärdsprogram för eleven.
I förälderns brev framkom att eleven har utsatts för kränkande behandling i skolan och mot bakgrunden av detta måste även skolledningen yttra sig och redovisa om man känt till den uppgiften, om man utrett den och vilka åtgärder som har satts in.
Skolinspektionens utredning syftar bland annat till att fastställa om skolledningen har levt upp till författningens krav.