Visbytryckeri gör miljoninvesteringar

I hård konkurrens med de stora elefanterna i branschen lyckades Visbytryckeriet Snabba Tryck få uppdraget att göra en stor reklamkampanj för varuhuskedjan Åhléns. Kampanjen kommer att synas överallt i storstäderna.
- Vi får allt fler uppdrag på fastlandet, framhåller företagets vd och ägare, Thomas Rosén.
Tryckeriet investerar nu totalt flera miljoner på maskinsidan.

Gotland2006-04-19 06:00
Visbytryckeriet, som startades av Thomas och Eva Rosén för 22 år sedan, har växt under de senaste åren och stora investeringar i nya tryckpressar och annan utrustning har gjorts. I takt med att man fått allt fler nya fastlandskunder har kraven ökat.
- Framförallt kräver kunderna att det ska gå snabbt och ändå hålla en hög kvalité. På senare år har vi medvetet nischat oss med sikte på fastlandsmarknaden, berättar Thomas Rosén.

Gav eko
Satsningen ger också resultat. Nyligen fick Snabba Tryck ett uppdrag som gav eko i hela tryckeri- och reklambranschen. I konkurrens med de riktigt stora aktörerna i branschen valde varuhuskedjan Åhléns att lägga ett stort reklamuppdrag på Visby-tryckeriet.
- Vi gör kedjans nya skönhetskampanj från början till slut. Där deltar bl a internationellt kända artister i skönhetsbranschen. Reklamaffischerna ska synas överallt i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö, fortsätter Thomas Rosén.
Åhléns-kampanjen görs i samarbete med reklambyrån Oss i Visby.
- För att vi ska kunna konkurrera på allvar med fastlandstryckerierna krävs att vi samarbetar på Gotland. Eftersom vi i det här fallet kunde anlita en reklambyrå lokalt var det inga svårigheter att utföra uppdraget.
I och med att antalet fastlandskunder ökar hela tiden och kvalitetskraven ska klaras görs stora investeringar på maskinsidan.
Under hösten satsades totalt 1,5 miljoner på en modernisering av tryckeriutrustningen. Nu satsas ytterligare ungefär lika mycket.
- Totalt räknar vi med att hamna kring tre miljoner. Men när vi är klara är maskinparken och utrustningen toppmodern. En nödvändighet om vi ska kunna tillmötesgå de ökade kraven, konstaterar en nöjd Thomas Rosén.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om