Visioner om ett nytt varumärke för Gotland

Kommunens arbete med att ta fram Vision 2025 pågår och skall vara färdigt nästa år. En del av arbetet går ut på att ta fram ett regionalt varumärke, som på ett tydligare sätt än i dag ska förmedla en samlad bild av ön och höja dess attraktionskraft.

Gotland2006-11-29 06:00
Vad ska bilden av Gotland förmedla? Vilka kärnvärden skall föras fram i till exempel politiska, lokala, regionala och nationella sammanhang? Vad vill vi, hur ska allt som pågår på Gotland presenteras på samlat sätt?
Gotland som begrepp spretar åt för många håll, anser de som arbetar med Vision Gotland 2025 på Regionala utvecklingsteamet, RUT. Inspirerade av bland annat varumärkesarbetet i Jämtlands län, som genom sin hemsida på internet presenterar en samlad bild av regionen, så vill man även här hitta en gemensam värdegrund som ska stärka bilden av Gotland och näringslivet gentemot omvärlden.

Igenkänning
Ett så kallat regionalt varumärke är inte en logotype eller slogan, utan en övergripande bild av regionen som alla kan känna igen sig i och sträva efter att leva upp till. En tydlig marknadsföring och en värdegrund som kan bygga på begrepp som "spännande", "kvalitet", "harmoni", etcetera.
Varumärket ska visa vad som skiljer en region från andra, vad som gör den attraktiv för människor och företag och hur regionen ska klara av att skapa tillväxt på lång sikt.

Bra kan bli bättre
Eller som arbetsgruppen som fört fram frågan formulerar det: "Regionala varumärken och regionalt varumärkesbyggande, har visat sig vara verkningsfullt och effektivt, såväl när det gäller att skapa en attraktionskraft kring regioner för bosättning, turism eller företagsetableringar, som för försäljning av produkter från regioner. Gotlands unika natur- och kulturmiljö och historia inom turismen har gett Gotland ett redan i dag starkt varumärke. Ingenting är dock så bra att det inte går att utveckla och förbättra."
Nu vill man alltså försöka stärka Gotlands attraktionskraft och näringsliv ännu mer, genom att förmedla en mer samlad och tydlig bild av ön gentemot olika grupper med olika intressen. Hur det ska gå till, har bland andra Gotlands Gille i Stockholm fått i uppgift att ta fram förslag om.

Statlig konsultlön
I mitten av december presenterar de sitt förslag på ett möte med kommunens representanter. Därefter ska arbetet med varumärkesplattformen upphandlas på anbud. Den fortsatta processen ska ledas av någon erfaren och utomstående konsult och till detta finns en budget på 1 till 1,5 miljon kronor ur det statliga omställningsstödet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om