Visit Sweden säljer Gotland till tyskarna

Visit Sweden har fått uppdraget att marknadsföra Gotland i Tyskland.

I mars i år deltog Adam Jacobsson och Inger Harlevi i  världens största turistmässa, ITB i Berlin, där de bearbetade tyska researrangörer.

I mars i år deltog Adam Jacobsson och Inger Harlevi i världens största turistmässa, ITB i Berlin, där de bearbetade tyska researrangörer.

Foto: Destination Gotland

Gotland2019-09-24 18:24

Arbetet att locka fler tyska turister till Gotland har pågått i flera år och har gett resultat. Till och med vecka 36 i år har Destination Gotland haft mer än 20 000 tyska resenärer, vilket är rekord. Tyskar är den i särklass störta utländska grupp som besöker Gotland, skriver Destination Gotland i ett pressmeddelande. Och fler ska de bli.

Inger Harlevi arbetar för Destination Gotland med den tyska marknaden. I våras deltog hon tillsammans med  Adam Jacobsson, försäljningschef på Destination Gotland, i en workshop  där de träffade tyska researrangörer. De har också bjudit in researrangörer till Gotland och anordnat journalistresor för att ytterligare stärka medvetenheten om Gotland bland tyska folket.

För att bearbeta den tyska marknaden ytterligare har DG inlett ett samarbete med Visit Sweden, Sveriges nationella destinationsbolag. 

– De vänder sig främst till researrangörsledet i Tyskland. De hjälper till att sälja in Gotland och föreslår anläggningar som passar de tyska besökarna, säger Inger Harlevi.

Vad vill tyskarna ha?

– Tyskarna är väldigt kultur- och naturintresserade. En stor fördel med den tyska marknaden är att de har en betydligt senare semester än svenska turister. Det skulle kunna vara högsäsong hela september.

Tycker de inte att det är för kallt i september?

– Tyskar åker inte hit för att sola och bada den här tiden, utan för att man har intressen som passar väl med vad Gotland erbjuder. Man vill bo bra, äta bra och göra dagsutflykter, många gärna med cykel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!