Votering om sopor

Det blev en kort debatt i kommunfullmäktige med få inlägg då kommunens soptaxa skulle tas.

Gotland2007-10-15 14:39

Bakgrunden till att kommunen nu tagit upp soptaxan är att man dels vill göra ändringar i renhållningsordningen, dels att man tecknat ett 15 årigt avtal med Ragn-Sells för hanteringen.

Kommunen vill övergå till två-fraktionsinsamling, vilket innebär att hushållen skall källsortera mera. Att man också valde att ändra i soptaxan är att man har uppskattat kostnadsökningen för källsorteringen till 7 miljoner kronor.

Frågan var uppe i kommunfullmäktige den 18 juni med sändes då åter till tekniska nämnden eftersom man ansåg att förslaget forcerats fram, att taxeändringarna som förslaget innebär inte hade informerats om, att villkoren för central kompostering inte var helt klarlagda samt att miljöpartiets förslag skulle analyseras.

Tommy Gardell (s) menade att han och socialdemokraterna inte vill vara med om att köra avfall till fastlandet utan man vill premiera kompostering. Därför motsätter sig socialdemokraterna förslaget. Han ansåg också att förslaget var framtaget i en hast.

Kjell Skalberg (c), ordförande i tekniska nämnden, sade att forsla sopor till fastlandet bara kommer att göras under en övergångsperiod.
– Vi skall ta vara på våra egna sopor, ansåg han.

Förslaget gick till votering där det fanns tre stycken att ta ställning till. Dels fanns kommunstyrelsens förslag, dels fanns Tommy Gardells och miljöpartiet med ett förslag vardera. Men innan man kunde gå till votering om huvudfrågan blev det votering om vilket förslag som skulle ställas mot kommunstyrelsens förslag. Här vann Gardell med 31 röster medan miljöpartiet fick fyra och 36 avstod.

I huvudvoteringen fick kommunstyrelsens förslag 36 röster, Gardell 31 och fyra avstod.

Soptaxan

Det kommer att finnas tre abonnemang att välja på:
1. Kompost och brännbart, hushållen får två kärl för hämtningen.
2. Hemkompostering, hushållen får ett kärl för hämtning av brännbart avfall.
3. Blandat avfall, hushållen får ett kärl för hämtning av blandat avfall.
Hämtningen kommer att ske var fjortonde dag, dock inte glesare.
* Hushållet måste ställa ut kärlet till sopbilens stannställe innan hämtningen. ” Inget utställt kärl = ingen hämtning” står det i tekniska nämndens förslag.
* En lägre avgift införs för hämtning av sopor på annan tid vilket skall möjliggöra för bland annat sommarboende att beställa extrahämtning vintertid. Detta kommer att kosta 94 kronor plus vikttaxan.
* Grundavgiften, som skall finansiera information, administration, anläggande och drift av återvinningscentraler och miljöstationer, omhändertagande av farligt avfall med mera är satt efter enligt följande:
1. En- eller tvåfamiljshus kostar 812 kronor per hushåll och år.
2. Verksamhet, industrier, kontor med flera per helår, 812 kronor per hämtställe.
3. Flerfamiljshus, 569 kronor per helår och hushåll.
4. Fritidshus, sommarperiod 488 kronor per hushåll.
* Den viktbaserade taxan, soporna vägs av sopbilen, blir 2 kronor per kilogram utom för de villor där man väljer blandat avfall, där blir avgiften 2:50 kronor. Den här avgiften är tänkt att betala behandlingen av de insamlade soporna.
* Hämtningsavgiften skall finansiera hämtning av hushållssopor samt kärl och behållare. Här varierar avgiften beroende på vilket abonnemang man väljer.
* En övergångstaxa kommer att tillämpas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om