Vroom...

Fyller år. Jan Gustafsson passar på att fylla år under Lelleträffen och blir firad med champagne.

Fyller år. Jan Gustafsson passar på att fylla år under Lelleträffen och blir firad med champagne.

Foto: joel nilsson

Gotland2012-06-15 04:00

Det finns hundratals så kallade touring-klubbar i Sverige - ofta ett tiotal kompisar som under föreningsliknande former kör tillsammans. Ofta på lediga stunder, helger och semestrar.

Klubbmedlemmarna bär nästan alltid hela skinnställ, ibland med skena i ryggen, rejäla stövlar och integralhjälm. I Sverige är runt tio procent av mc-ägarna kvinnor, en hög siffra internationellt.

Bernt Claesson från Skene i Västergötland är hobbyåkare och sitter och gottar sig i solen på Kneippbyn. Det är fjärde gången han är på Lelleträffen.

- Det är en trevlig MC-träff som känns väldigt familjär. Det är inget busliv, man hänger runt och snackar med folk, åker mc på dagarna och dricker pilsner på kvällarna.

Många väletablerade medborgare skaffar en motorcykel i mogen ålder, när huslånet är avbetalt och barnen utflugna. En stor grupp kallas "återfallsknuttar", som kört motorcykel i ungdomen och återupptar intresset senare i livet.

Sedan finns också så kallade ryggmärkesklubbar, som omfattar bikerlivsstilen på ett mer djupgående sätt. Dessa klubbar består uteslutande av män, bikers, som valt att göra motorcykeln och kompisgruppen till ett sätt att leva. För de här klubbarna handlar det nästan utan undantag om Harley-Davidson när man väljer motorcykel.

MC-gängen är ett fenomen som började i USA under efterkrigstiden. Den första klubben uppstod i San Bernardino, Kalifornien, 1947: Hells Angels Motorcycle Club.

De första svenska knuttarna dök upp på femtiotalet. Triumph, Matchless och Norton var de mest populära motorcyklarna då. På sjuttiotalet började japanska motorcyklar bli allt vanligare, och i början av åttiotalet såg man allt fler Harley-Davidson.

Peter Stenmark förevisar den största motorcykeln på Lelleträffen i år, hans Triumph Rocket.

- Det är en Triumph som Marlon Brando kör i filmen "Vild ungdom", säger han.

Får du många kommentarer om din mc?

- Ja, det är ofta äldre som kommer fram och blir nostalgiska, de känner igen märket från när de var unga, säger Peter Stenmark.

Motorcykel är ett fordon i medvind. Antalet motorcyklar i trafik har nästan fördubblats de senaste tio åren, från 182 092 stycken år 2001 till 303 793 år 2011. År 2010 var den genomsnittliga mc-åkaren 50 år.

Japanerna är mest populära. Det vanligaste märket på svenskägda motorcyklar är Honda, följt av Kawasaki och Suzuki.

En fabriksny Harley-Davidson kostar ungefär lika mycket i inköp som en ny, mellanstor bil. Stora japanska motorcyklar är i snitt tjugo procent billigare. Men för de flesta knuttar är det begagnat som gäller. Man renoverar, fixar och underhåller.

På Kneippbyns camping träffar vi Gabbe Vizi som kommit dit med en ombyggd Harley-Davidson från 1949.

Varför är det Harley som gäller, frågar vi och får en förbryllad min till svar.

- Ja du... den har mer charm än alla andra märken, säger han.

Trafikverkets register

Moped- och motorcykelbranschens riksförbund

C-J Charpentiers bok "Live to ride", Gondolin 1996

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!