Widlert grusar hopp <br> om lika villkor
Konkurrens på olika villkor. Till och med Rikstrafikens generaldirektör, Staffan Widlert, håller med om att detta sker i upphandlingen om Gotlandstrafiken.
De rederier som seglar under finsk flagg får statligt rederistöd från Finland. Det handlar om 50 miljoner kronor om året till personalkostnader. Motsvarande pengar får inte ett svenskt rederi som kör på svenska hamnar.
Forsberg besviken
Sten-Crister Forsberg, vd på Destination Gotland, är besviken på Rikstrafiken som dessutom gått med på att förlänga anbudstiden för Tallinkrederiet för att det ska hinna komma med ett anbud. Istället för i slutet av december har nu anbudstiden förlängts till den 25 januari 2007.
Man väntar på ett EU-beslut om bland annat sjöfartsstöd, men detta kan Rikstrafiken inte avvakta.
- Det tar för lång tid, säger Staffan Widlert. Det skulle man i så fall ha gjort innan upphandlingen kom i gång. Man kan inte ändra mer nu, det skulle bli allt för långdraget.
Facket kräver rättvisa
Även Sjöbefälsförbundet anser att svenska rederier diskrimineras när Gotlandstrafiken handlas upp och kräver i ett brev till infrastrukturminister Åsa Torstensson att den svenska regeringen skapar konkurrensneutralitet mellan svenska och utländska redare vid upphandling av inrikestrafik.
I dag krävs enligt svenska regler att fartyget går i utrikestrafik för att berättigas till statligt stöd.
Exempelvis finska och danska rederier omfattas däremot av nationellt stöd, vilket enligt Sjöbefälsförbundet ger dem en konkurrensfördel på cirka 50 miljoner kronor per år.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!