Det är tidningen Dagens Industri som för tolfte året utser de snabbast växande företagen i landet till Gaseller.
I går kväll hölls en Gasellfest i Linköping, där Gasellerna i Östergötlands, Södermanlands och Gotlands län fick ta emot diplom och statyetter.
Började blygsamt
Det är en utmärkelse som premierar tillväxt. Och Wisby Tankers har växt med inte mindre än 410 procent från 2007 till och med 2010. Förra året hade bolaget en omsättning på 195 miljoner kronor.
Men det började i blygsam skala i juni 2000. Johan Markström, Stefan Dombrowsky, Jonas Engström och Peter Rubenstein hade tidigare arbetat tillsammans i Laurin Maritime, ett rederi i tankfartygsbranschen.
Nu startade de eget i samma bransch och började med att köpa in ett nästan tio år gammalt fartyg, Stena Barbados som döptes om till Wisby Barbados.
Ser möjligheter nu
- När vi gick från ett till två fartyg sa vi till varandra att det här är nog enda gången som vi fördubblar vår flotta. Men sedan har vi gjort det igen. I dag har vi tio tankfartyg och vi har beställt fyra fartyg till som nu byggs på ett varv i Kroatien. De ska levereras 2012-2013, berättar Johan Markström.
Den stora satsningen just nu beror på att företaget sett möjligheten i lågkonjunkturen, säger han.
- Fartygspriserna är mer rimliga nu än under högkonjunkturen.
300 anställda
Wisby Tankers har sitt säte i Visby, i samma hus som Gotlandsbolaget.
Men Johan Markström är den enda av delägarna som är bosatt på Gotland.
- De övriga finns i Mariefred, Lidköping och Kalmar. Vi jobbar nära ihop, men vår verksamhet har vi över hela världen. Så det blir mycket resande, berättar Johan Markström som själv är på resande fot mellan 150 och 200 dagar per år.
Företaget har i dag omkring 300 anställda, varav 172 är direktanställda av bolaget.
Kan ge kontakter
Han berättar att han först var skeptisk till en utmärkelse som baseras på omsättningen i företaget.
- Men när jag såg vilka kriterier som vägdes in i bedömningen så blev jag betydligt mer positiv, då kändes det lite sundare, säger han.
Vad betyder utmärkelsen för er?
- Man ska inte underskatta den, även om våra kunder mest finns ute i världen. Men uppskattning är alltid trevligt, och en sådan här sak kan leda till kontakter som blir viktiga i framtiden, säger Johan Markström.
Utländsk flagg
De flesta av Wisby Tankers går under utländsk flagg.
- Det beror inte enbart på att arbetskraften är billigare i andra länder, utan mycket på att det inte finns tillräckligt med svenska sjömän som har den specialkompetens som vi behöver för att frakta bland annat olja, bensin och diesel. Det finns inget intresse för sjöfart i Sverige längre och vi måste hänga med i konkurrensen, säger Johan Markström.
Just nu utses Gasellföretag i varje län, senare i år ska en av dessa utses till Årets Gasellföretag 2011.