Wisby Tankers bara växer
De har beställt fem nya fartyg.De behöver utöka antalet anställda med 130 personer.Finanskris och lågkonjunktur tycks inte nämnvärt hindra det unga rederiet Wisby Tankers.När det här året är slut skall de segla med sju fartyg och ha drygt 200 anställda. Inte illa för ett relativt nytt rederi!
Wisby Tankers styrelseordförande Johan Markström har flyttat in rederiets kontor i Gotlandsbolagets fastighet vid Hamnplan. Ett samarbete som också omfattar tre nya fartyg.
Foto:
År 2000 gick drömmen i uppfyllelse. Nja, något nytt, eget fartyg fick man inte råd med i början utan man fick nöja sig med att köpa ett begagnat fartyg, Stena Barbados som döptes till Wisby Barbados. En nästan tio år gammal tankbåt på drygt 6 000 ton dödvikt - men tillräckligt bra för att ge det unga rederiet en bra start.
Därför kunde kvartetten fyra år senare från ett varv i Tyskland hämta hem sitt första egna nybygge som döptes till Wisby Verity.
Att det blev Wisby berodde främst på att rederiets vd (numera styrelseordförande) Johan Markström var bosatt på Gotland, först i Väskinde, numera i Visby. Hans kompanjoner är bosatta på olika platser i landet och var och en arbetar från sitt håll. Från början var de noga med att växla om så att de kunde tillbringa halva tiden som befälhavare och maskinchefer ute på fartygen, men ju mer rederiet har vuxit, desto mindre sjötid blir det för de fyra delägarna.
Fem nya fartyg
Ännu mindre tid till sjöss lär det bli i fortsättningen då de nya fartygen leverats. Fem nybyggen är på gång och de första beräknas vara klara för leverans under våren.
Men den här storsatsningen har inte kunnat ske utan samarbete.
Tidigt fick Wisby Tankers kontakt med ett familjeägt bolag i Marocko, Atlas Sahara, och tillsammans bildade de rederiet Casablanca Tankers. Det är nu i samarbe med det bolaget som två av de nya fartygen byggs.
Ett annat samarbete har inletts med Gotlandsbolaget där man insett det unga rederiets potential. Det började med att Gotlandsbolaget köpte in sig i Wisby Tankers första nybygge Wisby Verity, och nu byggs tre av de nya fartygen i samarbete med Gotlandsbolaget.
Ett av dem byggs i Holland, de övriga i Kina, där man också bygger de fartyg som beställts tillsammans med Marocko-bolaget.
Samarbetet med Gotlandsbolaget har också inneburit att Johan Markström och hans kontor flyttat in i Gotlandsbolagets hus vid Hamnplan så att Johan Markström nästan sitter vägg i vägg med Gotlandsbolagets vd Jan-Erik Rosengren. Wisby Tanker kan på det här viset också utnyttja en del av Gotlandsbolagets resurser och erfarenheter.
Alla med Visby-namn
Alla fem nybyggena har redan fått namn och alla får Wisby i namnet:
WISBY WAVE blir på cirka 7 500 ton och byggs på Ferus Smit-varvet i Holland. Det är ett systerfartyg till rederiets tidigare fartyg Wisby Verity och Gotlandsbolaget kommer att äga hälften.
WISBY OAK och WISBY TEAK är på cirka 6 000 ton och byggs på Penglai-varvet i Kina. Gotlandsbolaget blir delägare till fartygen som väntas bli klara på sensommaren eller tidig höst.
WISBY ARGAN och WISBY CEDAR är lika stora som de ovannämnda och byggs också på Penglai-varvet men i samarbete med Casablanca Tankers. Leverans i april eller maj.
Letar anställda
Kostnaden för byggena hamnar på ungefär en miljard. Wisby Wave får liksom Wisby Barbados Visby som hemmahamn, de övriga nybyggena kommer möjligen att flaggas ut.
Länge hade rederiet bara 35-40 anställda men på senare tid har man haft ett 70-tal anställda. Nu krävs en rejäl utökning och man letar efter cirka 130 personer till de nya fartygen.
Flera av dem lär hämtas från Filippinerna, redan nu har man många filippinare ombord.
Ett problem kan vara att hitta befäl med rätt kompetens. Dels råder just nu befälsbrist, dels ställa särskilda krav för tankfartyg och då främst om man har kemikalier i lasten.
Längre fram i höst, då alla nya fartyg är i trafik, kommer Wisby Tankers att ha runt 200 anställda - och det är ju inte precis något litet företag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!