"Aldrig varit med om något liknande"

Fåröbon John Jonsson utgjorde en viktig roll i måndagens sjödrama. Som ytbärgare var det han som vinschade upp passagerare från det brandhärjade fartyget. ”Några försökte smita före.”

John Jonsson var en av två ytbärgare som evakuerade passagerare från Stena Scandica i mörker och hårda vindar. Totalt deltog fem helikoptrar, varav en från Finland, och tre enheter från Svenska sjöräddningssällskapet i räddningsinsatsen. Även Kustbevakningens övervakningsflygplan var på plats.

John Jonsson var en av två ytbärgare som evakuerade passagerare från Stena Scandica i mörker och hårda vindar. Totalt deltog fem helikoptrar, varav en från Finland, och tre enheter från Svenska sjöräddningssällskapet i räddningsinsatsen. Även Kustbevakningens övervakningsflygplan var på plats.

Foto: Malin Stenström

Gotland2022-08-30 16:03

Personalen på Sjöfartsverkets station i Visby skulle just äta lunch när larmet kom om brand på ett fartyg söder om Gotska Sandön.

– Det lät först väldigt allvarligt, vi hade ingen aning om hur mycket det brann, säger ytbärgaren John Jonsson.

undefined
John Jonsson var en av två ytbärgare som evakuerade passagerare från Stena Scandica i mörker och hårda vindar. Totalt deltog fem helikoptrar, varav en från Finland, och tre enheter från Svenska sjöräddningssällskapet i räddningsinsatsen. Även Kustbevakningens övervakningsflygplan var på plats.

Passagerarfärjan Stena Scandica hade inte hunnit långt på sin färd från Nynäshamn till Ventspils i Lettland innan branden på bildäck utbröt.

När John Jonsson och hans kollegor anlände var branden under kontroll men all el var utslagen.

– Vi hörde på radion att de gick på nödstyrning mot Fårö. Så vi blev tillsagda av Sjöräddningscentralen i Göteborg att ställa oss på Sandön och vara med som livräddande insats ifall någon skadade sig eller ramlade överbord.

undefined
John Jonsson var aldrig orolig för att Stena Scandica skulle grundstöta Fårö. ”Jag var mer orolig över skorstensbranden. Då kände jag att nu har vi lite tid och många passagerare”, säger han dagen efter sjödramat.

Samtidigt som en bogserbåt från Nynäshamn satte kurs mot Gotska Sandön drev Stena Scandica med stadig kurs mot Fårö. När mörkret inföll beslutade fartygets befälhavare att påbörja evakuering.

– Det var en väldig oordning där, besättningen var väldigt tafatt när de skulle styra upp så att folk stod redo att vinschas upp, säger John Jonsson.

Även om det var sagt att de skulle prioritera barn och föräldrar, och övriga med störst behov, var det inte alla som lydde order:

– Det var några som försökte smita före. Folk var skärrade. Föräldrarna däremot var väldigt lugna, även om jag såg att de var nervösa.

undefined
Bild tagen från Sjöfartsverkets helikopter. John Jonsson var aldrig orolig för att Stena Scandica skulle grundstöta Fårö. ”Jag var mer orolig över skorstensbranden. Då kände jag att nu har vi lite tid och många passagerare”, säger han dagen efter sjödramat.

Under vinschningen upptäckte John Jonsson också att det åter börjat brinna i en skorsten.

– Glöden singlade ner på bilarna och jag undrade om det brann på fler ställen.

Trots det beslutade befälhavaren att avbryta evakueringen när de fått igång en av motorerna. Då hade de vinschat upp 32 personer.

– Jag hade kanske valt att fortsätta, när vi ändå var igång. Jag var sist kvar ombord av räddningspersonalen och när jag lämnade låg båten och drev igen, så läget var inte helt under kontroll.

Men slutet gott, allting gott. Passagerarna som evakuerades fördes till Visby och resterande anlände till Nynäshamn vid lunchtid på tisdagen.

Totalt deltog fem helikoptrar, varav en från Finland, och tre enheter från Sjöräddningssällskapet i insatsen. Även Kustbevakningens övervakningsflygplan var på plats.

Vid klockan 01.20 kunde John Jonsson till slut krypa till kojs – några timmars sömn fattigare, men flera lärdomar rikare.

– Jag har varit med om situationer där det varit mer panik, men aldrig någon i den här omfattningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!