Resenär rasar efter fler inställda avgångar

Flera färjeavgångar har ställts in under kvällen och morgondagen till följd av ett tekniskt fel. Resenären Kristina Gerndt har tvingats boka om och är missnöjd med bemanningen i Oskarshamns färjeterminal. "Det är urdåligt" säger hon.

Kön går från disken till dörren, och fylls bara på, enligt Kristina Gerndt

Kön går från disken till dörren, och fylls bara på, enligt Kristina Gerndt

Foto: Privat

Gotland2023-08-11 21:04

Under fredagen ställdes en rad färjeavgångar till och från Gotland in. Anledningen var tekniska problem på fartyget M/S Drotten. Under kvällen har ytterligare avgångar ställts in, däribland rutten Oskarshamn– Visby som skulle ha lämnat hamn 21.40. De resenärer som redan har hunnit till färjeterminalen i Oskarshamn får nu vänta på att få sin biljett ombokad i kassan. Kristina Gernt är en av dem som väntar i terminalen på att få sin biljett ombokad. 

– De har en kassa öppen och pratar om att det är en halvtimme, till en timmes väntetid för att få boka om. Var tar vi vägen, får vi något hotell? Säger hon. 

Kristina Gerndt berättar att det som gör väntetiden så lång är låg bemanning. Det ska vara stängt vid bilterminalen, vilket innebär att de som reser med bil också har behövt ta sig till terminalen.  

– Det är urdåligt skött. Dem vet om att de har ställt in en färja och har en kassa öppen. Det står bara "färjan inställd", och så får man det meddelandet tio över sju på kvällen när vi har kört från Helsingborg. Här står man nu.

Nu vet inte Kristina och hennes sällskap var de ska ta vägen för natten. De hoppas att de får ett erbjudande från Destination Gotland. Annars, berättar hon, kanske de får sova i bilen innan de kan ta sig hem. 

Destination Gotland meddelar att de tekniska problemen med M/S Drotten fortsatt ligger bakom de inställda avgångarna. 

– Vi har ännu inte åtgärdat felet på Drotten. Vi jobbar på en lösning, men har ingen just nu. Bokningen har extra öppet till 22:00. Just nu är det inte många i kö, men det kan vara toppar där de ringer väldigt många, man kan också boka om själv, säger Adam Jacobsson, sälj- och marknadschef på Destination Gotland

Kommer det komma mer personal till den fysiska kassan?

– Vi försöker bemanna upp så gott vi kan. Man kan också ringa in till bokningen eller skicka ett mejl, säger Adam Jacobsson. 

Destination Gotland har också ställt in följande färjor:

  • 01:40 Visby– Nynäshamn
  • 05:55 Nynäshamn– Visby
  • 10:10 Visby– Nynäshamn
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!