Slakt eller vitalisering av kollektiv- avtalet?

Flygarbetsgivarna kallar sina föreslagna förändringar för en "vitalisering" av kollektivavtalet.- En slakt på kollektivavtalet skulle väl vara vår beskrivning då, kontrar Gunnar Mandahl, ordförande i Svensk pilotförening.

Gotland/fastland2010-05-27 04:00
Förhandlingarna mellan Svensk pilotförening och Flygarbetsgivarna sker med hjälp av medlare. Pilotföreningens ordförande Gunnar Mandahl förhandlar inte, men företräder medlemmarnas mening utåt.
Vad är knäckfrågan?
- Anställningsformerna. Där har arbetsgivarparten ganska extrema varianter. Bland annat på Avia Express som flyger för Skyways. Där är alla uppsagda och ska ersättas med bemanningsföretag eller bli egenföretagare. Det gör man för att kringgå lagen om anställningsskydd.
Inte för att överleva?
- Jaha. Ger det dem nödvärnsrätt då, så de kan skippa normala lagar? Ett företag som inte kan komma överens om ett kollektivavtal och ta hand om sina anställda kanske inte ska överleva?

Enigt och oenigt
Enligt Gunnar Mandahl vill Flygarbetsgivarna ge piloterna längre och fler arbetsdagar, pension fem år senare än i dag och 30 procent lägre lön. En del av det bekräftas av Flygarbetsgivarnas förhandlingschef Elisabeth Holming-Schiller:
- Vi vill kunna genomsnittsberäkna arbetstiden på en fyraveckorsperiod, i stället för som nu fastslagna 40 timmar per vecka. Det kan ge 45 timmar en vecka och 35 nästa.
- Pensionsåldern är i dag 60 år. Där har vi sagt att vi tycker det är rimligt med 65 år. Förut begränsades certifikatet till 60, men nu är det 65.
Och lönerna?
- Vi föreslår inte en sänkning. Nu anställda piloter kommer inte att ha färre kronor i lönekuvertet nästa månad.
Blir det lägre ingångslöner?
- Nej. Däremot kan det bli delvis andra lönetariffer, säger Elisabeth Holming-Schiller.
Regionalflygets piloter har en ingångslön på 22 100 och en snittlön på 35 000 kronor. Summan avgörs dels via tarifflöner utifrån tjänsteår, dels via ett centralt förhandlat påslag.
Piloternas sammanlagda löneutveckling har, enligt Elisabeth Holming-Schiller, legat på 5-6 procent. Enligt Gunnar Mandahl är den något lägre.

Vitalisering
Elisabeth Holming-Schiller kallar Flygarbetsgivarens förslag för en "vitalisering" av kollektivavtalet.
- Det handlar om att se över och anpassa vissa delar efter nya förutsättningar. Vi är ledsna, besvikna och oroliga över att det har blivit så här. Flygbranschen har det svårt nog som det är, säger hon.
Gunnar Mandahl, varför en blockad mot alternativa flyglösningar under strejken, så att tredje part - passagerarna - drabbas?
- Det hör till sakens natur. Som fackförbund tillåter man inte att andra går in och gör arbetet under en strejk.
Det slår extra hårt mot Gotland.
- Det är alltid beklagligt när tredje man råkar illa ut, men det är nästan oundvikligt. Med mindre än att passagerarna slutar betala blir det inget ekonomiskt tryck på arbetsgivaren.
Pilotfacket har också varslat om strejk 7-9 juni. Medlarna väntas kalla till nya förhandlingar nästa vecka.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!