Smålänningen och kalmariten Anders Åkesson (C) är riksdagsman, ledamot i trafikutskottet och även talesman i riksdagen för centerpartiet på Gotland.
Tillbaka i höst
Som en av tolv ledamöter i Presstödsutredningen utreder han dessutom presstödet till 2016 då den nuvarande stödperioden löper ut.
- Jag kommer tillbaka i höst när Gotlands Media har organiserats om med utökat samarbete och flyttat in i gemensamma lokaler, säger han.
Anders Åkesson har koll på Gotland. Nu har han varit på ön för att bland annat diskutera hamnfrågor, Gotlandstrafiken och det nya avtalet som ska gälla från 2017.
Förhandlingar pågår och som ledamot i trafikutskottet verkar Anders Åkesson för en prissäkrad upphandling med villkorade miljökrav.
Prisgaranti
- Transportsektorn måste ställa om från olja. Kanske måste staten garantera ett pris på gas, men med flytande naturgas, LNG, öppnas möjlighet till både prissänkning och att släppa in biogas, till exempel från Gotland.
Han lyfter frågan om Gotlandstrafiken med statens syn på Gotland som, säger han, inte kan vara annan än synen på andra regioner, landskap eller län i landet.
- Vi måste sätta bilden av ett tillgängligt Gotland, med turtät trafik året om, och inte bara sommarverksamhet.
Kopplingen mellan hastighet och turlista är avgörande.
Den synen delar han med gotländska partivännerna Eva Nypelius, Lars Thomsson och Björn Larsson.
Komplement
- Långsammare färjor kan accepteras som komplement men inte som bastrafik. Accepteras längre restid krävs fler fartyg för att upprätthålla kapaciteten. Sjön är en del av den gotländska produktionsapparaten. Snabba färjor behövs för att leverera dagsfärska produkter.