Gasdrivna färjor allt vanligare i väst

Att Norge ligger i framkant när det gäller nyttjandet av flytande naturgas LNG är inte konstigt - landet har ju råvaran. Ett tiotal färjor körs redan på LNG, fler fartyg är på gång -och Gotlandsbolaget utreder möjligheterna.

Foto:

Gotland/norge2010-01-20 04:00
Färjan på bilden går i trafik på Norges västra kust mellan Bergen och Stavanger och är ett av fem fartyg vid ett rederi som satsat på flytande naturgas, alltså en form av fossilt bränsle. Fördelen med LNG är främst att utsläppen av klimatpåverkade gasen CO2 minskar med mellan 20 och 30 procent.
I Norge arbetar företaget Gasnor AS med att sälja gas och hitta kunder för LNG. Gasnor ägs bland annat av energibolaget BKK och Statoil-Hydro.
Gasen kommer från Trollfältet nordväst om Bergen som är ett av världens största fält för gasutvinning.

Många färjor på gas
Stein Petter Eriksen på marknadsavdelningen vid Gasnor berättar att stora fartyg för gasdrift är på gång i bland annat Japan.
- I Norge finns i dag tio färjor som går på LNG och fyra som används vid offshorearbete. Dessutom har fartyg beställts av kystvakten.
På ritbord finns större fraktfartyg lastfartyg av ro-ro-typ.
Gasnor har slutit avtal och ska bygga en terminal för tankning av LNG i Göteborg.
AGA bygger en anläggning i Nynäshamn som skulle kunna hantera LNG. Men eftersom det handlar om ett relativt nytt bränsle, hamnar man lätt i en hönan eller ägget-diskussion: ska man satsa på LNG-terminaler först och försöka sälja in LNG till kunderna, eller ska man först övertyga kunderna och därefter ordna infrastrukturen?

Gör fartygsplåt porös
Stein Petter Eriksen berättar att LNG förvaras vid minus 162 grader Celsius. Det är först i gasform som den brinner. Blir det varmare än -162, kokar LNG och förångas och går bokstavligen upp i rök.
Det är alltså vad som skulle hända vid en olycka om de dubbla bränsletankarna på ett LNG-drivet fartyg spricker.
Gasen skulle strömma ut och stiga upp i atmosfären och eftersom den till största delen utgörs av metangas, skulle påverkan bli stor.

Gasen blir ånga
Metangas är en mycket aggressiv så kallad växthusgas. Däremot blir det inte några skador på havsmiljön eftersom gasen kokar, blir ånga och försvinner upp.
För ett haveridrabbat fartyg skulle däremot läckande gas kunna bli riktigt allvarligt eftersom den kalla gasen gör fartygets skrov skört.
- Stålet skulle riskera att spricka, säger Stein Petter Eriksen och tillägger apropå säkerheten att man hittills genomfört cirka 30 000 bunkringar utan några incidenter.
Flera stora rederier utreder förutsättningarna att byta från olja till LNG, bland dem Gotlandsbolaget och Viking Line.

Flytande naturgas LNG är ett fossilt bränsle som reducerar utsläpp av klimatpåverkande gaser med cirka 25 procent jämfört med om motorerna drivs med olja.
LNG kan blandas med biogas vilket ytterligare minskar växthuseffekten då biogas ingår i kretsloppet.
Med LNG minskas olika kväveutsläpp (NOx) med cirka 80 procent, utsläpp av svaveloxid SOx och sotpartiklar försvinner nästan helt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om