Nya gasfärjan "Visborg" kan drivas av rysk gas

Gotlandsbolagets nya färja ”Visborg” drivs av gas som hämtas från ett jättelikt depåfartyg i Klaipeda. Det handlar om gas från flera länder, bland annat Ryssland.

Christer Bruzelius, vd.

Christer Bruzelius, vd.

Foto: Nils Stahle

GOTLAND/UTLAND2019-04-11 17:30

– ”Visborg” körs i dag på enbart gas. Om av någon anledning gasen inte fungerar växlar motorerna över på diesel, det sker automatiskt, framhåller Christer Bruzelius, vd i Destination Gotland (DG).

Det är en leveranskedja över stora delar av världen som levererar den gas som slutligen driver den nya Gotlandsfärjan ”Visborg”. Destination Gotland har träffat ett avtal med det Hamburgbaserade bolaget Nauticor GmbH & Co. KG om gasleveranserna. Den flytande naturgasen (LNG) kommer till Visby hamn med världens största LNG-bunkringsfartyg, ”Kairos”, som tankar över gasen till ”Visborg”. ”Kairos”, som drivs med LNG, chartras av Nauticor från ägaren Babcock Schulte Energy, där Nauticor självt äger 90 procent medan resterande tio ägs av det litauiska energibolaget Klaipedos Nafta.

”Kairos”, med en kapacitet om 7 500 kubikmeter, hämtar gasen vid en distributionsstation i den litauiska hamnstaden Klaipeda. Där ligger permanent depåfartyget FSRU ”Independent” som förses med LNG-gas från olika håll i världen. Det har en lagringskapacitet om 170 000 kbm.

– Nauticor har tillträde till ett flertal LNG-terminaler i nordvästra Europa. LNG-gasen som finns tillgänglig vid dessa (som belgiska Antwerpen och Gent) produceras i olika länder som Qatar, Australien, Norge och Ryssland. Den transporteras till respektive importterminal i nordvästeuropa, meddelar Jan Schubert, senior manager vid Sales & Business Development vid Nauticor, i ett mejl.

– Vårt fartyg rymmer 570 kbm, vi tror att det kommer att dra cirka 35 kbm per resa. Under lågsäsong räknar vi med gastankning två till tre gånger i veckan och högsäsong varannan dag. Vi planerar i huvudsak att göra bunkringen i Visby men det kan även bli med tankbil på fastlandet, säger Christer Bruzelius.

Hur länge gäller det nu tecknade avtalet med Nauticor?

– Avtalet gäller relativt kort tid på grund av att vi tror det händer så pass mycket i branschen så vi lär oss vad som är bästa sättet att göra det här på. Christer Bruzelius vill inte precisera avtalstiden närmare.

– Jag nöjer mig med att säga ett relativt kort avtal.

Inte heller Jan Schubert vill berätta hur lång tid kontraktet mellan Nauticor och DG är skrivet.

– Nauticor kommenterar inga frågor rörande det kommersiella förhållandet mellan Nauticor och Destination Gotland, framhåller Jan Schubert.

FSRU Independence

FSRU (Floating Storage Regasification Unit) Independence, med byggår 2014, är det andra av fem FSRUS:s som Oslobaserade Höegh LNG har beställt från Hyundai Heavy Industries. Det fungerar som Litauens första importterminal genom en långtidscharter till Klaipedos Nafta (nafta betyder olja på estniska). .

Satsningen tillkom för att bryta Litauens totalberoende av gasimport från ryska Gazprom. Nu har man möjlighet att bredda importkällorna. Sammanlagt kan 90 procent av de tre baltstaternas behov av gas täckas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!