I samband med Destination Gotlands provtur till Västervik i höstas upptäckte man att kajen tog skada av de luftströmmar som färjans jetstrålar orsakade.
– Skador uppstod som framgent kommer att äventyra konstruktionernas stabilitet, skriver tjänstemännen i ett brev till kommunstyrelsens politiker.
I veckan ska kommunstyrelsen i Västervik ta ställning till en investering på sex miljoner kronor och betänketiden är kort:
– Mot bakgrund att båttrafik med vattenjet kan bli aktuell redan från månadsskiftet april–maj, är det av största vikt att erforderliga beslut tas under januari, skriver t f förvaltningschefen Carl-Magnus Mårheden i brevet.
En budgetlösning nämns med erosionsskydd med 420 kubikmeter betong, men en dyrare lösning med 720 kubikmeter förordas. Det skiljer 800 000 kronor i pris, men på kan budgetalternativet kräva tilläggsinvesteringar.
– Vi anlitade expertis som fick göra en bedömning. För att verkligen säkra att det var rätt åtgärder vände vi oss till en andra expert som kom med i princip samma förslag, säger Carl-Magnus Mårheden till VT.
En fråga som måste lösas är ekonomin. Ambitionen är att investeringarna ska betalas genom höjd nyttjanderättsavgift för den som driver hamnen. Än finns inget avtal om den saken med VLI. Dessutom pågår det diskussioner som kan leda till att Västerviks hamn får en ny hamnoperatör. Oskarshamns hamn har visat intresse för att ta över hamnen. (Västerviks-Tidningen)