I oranga tröjor jobbar besättningen febrilt, en hel del återstår ännu innan avgång och pulsen är hög.
– Jag vill ge er alla en spark i röven, ni har gjort ett fantastiskt jobb. Om tio minuter kommer passagerarna ombord, ropar kapten Bengt Wiman ut i högtalarsystemet.
Ett dygn tidigare var också Transportstyrelsen ombord, för att godkänna att allt är i sin ordning.
– Vi firade med Pommac och tårta. Då kom tårarna, i synnerhet bland oss som varit med länge, säger Lars Meijer, styrelseledamot i Gotlandsbåten.
Inför avgången i Nynäshamn är han med och lastar bilar i regnet, ombord serverar han kaffe. I aktersalongen finns flera av de 181 aktieägarna. Stämningen stiger när motorerna mullrar i gång. Skumpan bubblar i glasen medan skummet yr om svallvågorna i aktern.
Vid ett bord skålar Pigge Werkelin med aktieägaren Thomas Sonesson. Precis så som de möttes i en bar i Khao Lak, nyårsnatten 2012-2013.
– Jag berättade för Thomas om projektet. En tidning skrev om det och Ralph Axelson läste artikeln, säger Pigge Werkelin, och förklarar att han själv är "stolt som fanken" över att bolaget nu har gått i mål.
Så blev Ralph Axelson vd i Gotlandsbåten. Sedan i tisdags har han näst intill bott ombord, för att se till att allt skulle hinna bli klart. Hans mål är 180 000 resenärer fram till den 4 september, då de 354 planerade avgångarna är över.
– Mellan 45 000 och 50 000 biljetter är hittills sålda. Det är precis där vi ska ligga för att få ihop det och vi är jättenöjda, säger Ralph Axelson.
Resan har tagit två år, sedan sommaren 2014 som slutade i fiasko. I Grekland låg M/V Västervik som Gotlandsbåtens aktieägare hade investerat drygt 20 miljoner kronor i – men som inte dök upp. Närmare 40 000 passagerare drabbades när en pressad styrelse den 2 juli avbröt alla försök att få igång trafiken.
Nu började ett febrilt letande efter ersättningsbåt. Bolagets dåvarande vd Lars Meijer tog hjälp av den engelska mäklaren Steve Thurlow.
– Det var jag som övertygade Lars om att det var en katamaran som Gotlandsbåten behövde, säger Steve Thurlow, medan premiärturen äntligen passerar in genom pirarna i Visby hamn.
Bara en bråkdel av kravet på 20 miljoner kronor på den grekiska redaren har hittills betalats tillbaka. Absurt nog gjorde M/V Västervik sin jungfrutur till Brindisi i Italien dagen innan HSC Express premiärresa.
En av dem som köpt biljett till premiärturen är Laban Bergström.
– Jag åkte med Nordström&Thulin på deras första tur också. Jag önskar Gotlandsbåten all lycka, men nu måste det bli mer byggande på ön för att härbärgera alla, säger han.
Sommargotlänningarna Elisabet Sandlund och Cecilia Johansson äter lasagne, medan barnen har valt kycklingspett, från en av de fyra restaurangerna ombord.
– Vi tycker att det gungar, säger Cecilia Johansson i höjd med Gunnarstenarna, och tar en åktablett i kaffet.
Maten får godkänt och till Gotland tror de att de kommer att åka oftare, nu när priset har sjunkit.
Kvällshimlen färgar de 48 fönsterrutorna blå i aktern, när Bengt Wiman backar till kaj i Visby. Avstigningen är ännu inte helt löst. Passagerarna samsas med bilarna på akterklaffen för att komma av, innan de trappor som ska finnas i hamnarna har kommit på plats.
Carin Hammerin började jobba i Gotlandstrafiken 1988. Nu hjälper hon passagerarna att hitta rätt.
– Äntligen i hamn. Det är ren och skär glädje, säger hon medan de sista försvinner av.
I går åkte 300 passagerare till Västervik på en resa kunder två timmar och i dag väntas festligheter på kajen i Visby, med landshövdingar från båda sidor Österjön.