I går kunde GA visa Gotlandsbåtens nya fartyg HSC Express från insidan, vid kaj i Helsingborgs hamn.
Där finns fyra egna anställda samt nio personer från det irländska rederi, som tog henne till Sverige.
Just nu pågår rekrytering till närmare 50 tjänster ombord, inför trafikstarten i slutet av april.
– Vi har haft över 200 sökande till tjänsterna ombord, de flesta till däck och i maskin. Det är ett väldigt sug, men det gäller att hitta personer med rätt attityd som tycker att det är roligt att göra skillnad för gästerna, säger Ralph Axelson.
När han klev in i Gotlandsbåten hade försöken att få trafik till Västervik avbrutits och antalet anställda skalats ner till enbart honom själv.
Sedan i höstas växer bolaget igen. Rekrytering pågår fortfarande men de två kaptenerna är nu klara. Den ene är Bengt Wiman, med lång erfarenhet både från färjetrafik till Gotland och större kryssningsfartyg på exotiska resmål. Även den andra kaptenen har kört Destination Gotlands färjor.
– Det är alltid en fördel att de har seglat i de här vattnen förut, säger Ralph Axelson.
Däcks- och maskinanställda behövs sju per resa, det gör 14 anställda som jobbar en vecka i taget. Första mars ska samtliga ha fått besked om anställning.
– De kommer väldigt spritt ifrån, många har jobbat i oljebranschens fartyg i Norge, säger Ralph Axelson.
Två skift med 15 anställda vardera kommer att behövas för att arbeta i kabin och salonger.
– Totalt blir cirka 40 personer säsongsanställda. Från första april har vi full bemanning i restaurang och salong på ett skift, och ett skift till från första juni, säger Ralph Axelson.
Sedan i november är Ola Mattsson, med flera års chefserfarenhet från Gotlandsflyg, platschef på kontoret i Visby.
Ytterligare ett antal anställda kommer, enligt Ralph Axelson, att behövas för att bemanna hamnarna i Västervik, Nynäshamn och Visby, samt för att jobba med kundkontakter.
Jungfruresan är planerad från Nynäshamn till Visby den 28 april. I aktern kommer Uppsala att finnas målat under namnet Express som hemmahamn.
– Något roligt måste man hitta på, men båten kommer aldrig att komma hit, säger Uppsalabon Ralph Axelson.
I väntan på högsäsong är planen att trafikera Nynäshamn och Västervik torsdag kväll till och med söndag.
– Vi behöver köra in allt, få flyt i hamnarna och se till att personalen blir varm i kläderna, säger Ralph Axelson.
I samarbete med Destination Gotland och flera andra aktörer vill han och Gotlandsbåten vara med och marknadsföra Gotland.
– Nu gäller det för oss att leverera, men om vi försöker få hit 80 000 på en säsong bidrar vi med enormt mycket, säger han.