"Ingen idé att överklaga"

Efter tolv år i Gotlandshems bostadskö, fick Yvonne Fagerberg beskedet att hon var struken ur kön. Hon ringde fyra veckor för sent. Trots att det ställer till stora problem för henne, väljer hon att inte överklaga beslutet.

Foto: Tobias Wallström/Arkivbild

Gotlandshems köregler2015-05-11 15:28

Enligt Gotlandshems regler, måste den som står i deras kö förnya sin köplats en gång per år. Så här står det på deras hemsida: "Du måste förnya din köplats inom 365 dagar från det du registrerade dig eller senast förnyade din köplats. Om du inte förnyar köplatsen inom denna tid kommer du att tas bort från kön." Att det var så precist hade Yvonne Fagerberg missat, eftersom hon inte registrerat sig på hemsidan.

Efter att Helagotland.se skrev om Yvonne Fagerbergs situation har hon pratat med minst tio andra som råkat ut för samma sak.

– Det visade sig att folk med cancer som har överklagat inte fått igenom det, säger hon.

Ingen av dem hon har pratat med har fått igenom sin överklagan, även om de varit sjuka och därför inte kunnat ringa i tid.

Arild Kleven som är marknadschef på Gotlandshem säger att de i grund och botten har ett enkelt kösystem, som fungerar lika för alla. Eventuellt skulle det kunna finnas situationer när de skulle kunna göra undantag.

– Det är svårt att säga vilka omständigheter det skulle kunna vara, säger han.

Han menar att det främst är gruppen med gotlänningar som står i kön på lite längre tid, som har svårt att hantera 365-dagarsregeln.

– Så länge man är över 16 år så kan man ställa sig i vår bostadskö - det finns bara en regel och det är att man håller sig aktiv, säger han.

Den som registrerar sin e-postadress hos Gotlandshem får även hem flera påminnelser när det närmar sig datumet för att förnya sin köplats, förklarar Arild Kleven.

Yvonne Fagerberg menar att hon inte drabbas lika hårt som andra hon har pratat med, som verkligen behöver en bostad med en gång. Hon har gett upp och är mycket besviken på Gotlandshem.

– Det är ett oerhört maktmissbruk från Gotlandshem, säger hon.

Arild Kleven förklarar att deras kösystem är gemensamt med nästan alla allmännyttiga bostadsbolags, med den skillnaden att Gotlandshems kö är gratis att stå i.

– Det är ju i grunden ens eget ansvar att ha koll på sin inloggningsfrekvens. Har man svårt med datorn så kan man komma in till oss på vårt huvudkontor och där får man hjälp att registrera sig, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!